Annonse

Kjøper tilbake «Project I.G.I.»-lisensen

Norske Artplant har forhandlet med Square Enix.

Kjøper tilbake «Project I.G.I.»-lisensen

Norske Artplant har forhandlet med Square Enix.
10:03
17:25
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
17:25
10:03
TL;DR
Daglig leder i Artplant, Jack Kristoffersen 
Wulff, er fornøyd.

(PressFire.no): Husker du de norske FPS-spillene i «Project I.G.I.»-serien, som kom på starten av 2000-tallet?

Etter en runde rundt hos diverse utgiverhus blir de atter en gang norske.

«I’m Going In»-spillene var snikespill med fokus på det taktiske, og fikk etter hvert en lojal brukerbase.

Spill nummer to skapte forøvrig overskrifter da spillet ble bannlyst i Kina etter at landet mente det satte militærstyrkene der i et dårlig lys.

Spillene ble utviklet av det nå nedlagte norske utviklerstudioet Innerloop, og merkevaren til serien var eid av Eidos, som etter hvert ble solgt til Square Enix.

Flere tidligere ansatte i Innerloop startet etter hvert opp et nytt selskap, Artplant, og det er dette selskapet som nå kjøper «tilbake» rettighetene for «Project I.G.I.».

- Vi er kjempeglade for å ha klart å sikre oss «I.G.I.»-brandet. Spillene hadde en stor fanbase, og det er spill som veldig mange har et forhold til, sier daglig leder i Artplant, Jack Kristoffersen Wulff, til PressFire.

Selskapet har i en årrekke produsert spill med andres lisenser, blant annet under «G.I. Joe»- og «Battlestar Galactica»-navnene. Nå skal de fokusere mer på å lage «egne» spill.

- Å reboote klassiske spill-IPer er populært i spillindustrien - det er en spennende utfordring å gi en oppdatert spillopplevelse, samtidig som man skal ta vare på det som gjorde de gamle spillene populære. For Artplant markerer dette et skille fra å lage spill for utviklere til å eie våre egne spill.

Kristoffersen Wulff mener «I.G.I.»-spillene skilte seg fra andre skytespill ved at de hadde store åpne landskap å bevege seg i, noe ikke mange andre spill hadde på den tiden. Det ga muligheten for å velge innfallsvinkel selv.

Artplant planlegger derimot ikke å annonsere noe nytt spill i serien enda, og nyutgivelser eller remastere av de gamle spillene er utelukket – Square Enix eier fortsatt utgiverrettighetene til disse.

Selskapet jobber for tiden med «Sky Fighter Legends», som er en MOBA-variant som skal komme ut i løpet av året.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Norske Artplant har forhandlet med Square Enix.
Kjøper tilbake «Project I.G.I.»-lisensen
Erik Fossum
Daglig leder i Artplant, Jack Kristoffersen 
Wulff, er fornøyd.

(PressFire.no): Husker du de norske FPS-spillene i «Project I.G.I.»-serien, som kom på starten av 2000-tallet?

Etter en runde rundt hos diverse utgiverhus blir de atter en gang norske.

«I’m Going In»-spillene var snikespill med fokus på det taktiske, og fikk etter hvert en lojal brukerbase.

Spill nummer to skapte forøvrig overskrifter da spillet ble bannlyst i Kina etter at landet mente det satte militærstyrkene der i et dårlig lys.

Spillene ble utviklet av det nå nedlagte norske utviklerstudioet Innerloop, og merkevaren til serien var eid av Eidos, som etter hvert ble solgt til Square Enix.

Flere tidligere ansatte i Innerloop startet etter hvert opp et nytt selskap, Artplant, og det er dette selskapet som nå kjøper «tilbake» rettighetene for «Project I.G.I.».

- Vi er kjempeglade for å ha klart å sikre oss «I.G.I.»-brandet. Spillene hadde en stor fanbase, og det er spill som veldig mange har et forhold til, sier daglig leder i Artplant, Jack Kristoffersen Wulff, til PressFire.

Selskapet har i en årrekke produsert spill med andres lisenser, blant annet under «G.I. Joe»- og «Battlestar Galactica»-navnene. Nå skal de fokusere mer på å lage «egne» spill.

- Å reboote klassiske spill-IPer er populært i spillindustrien - det er en spennende utfordring å gi en oppdatert spillopplevelse, samtidig som man skal ta vare på det som gjorde de gamle spillene populære. For Artplant markerer dette et skille fra å lage spill for utviklere til å eie våre egne spill.

Kristoffersen Wulff mener «I.G.I.»-spillene skilte seg fra andre skytespill ved at de hadde store åpne landskap å bevege seg i, noe ikke mange andre spill hadde på den tiden. Det ga muligheten for å velge innfallsvinkel selv.

Artplant planlegger derimot ikke å annonsere noe nytt spill i serien enda, og nyutgivelser eller remastere av de gamle spillene er utelukket – Square Enix eier fortsatt utgiverrettighetene til disse.

Selskapet jobber for tiden med «Sky Fighter Legends», som er en MOBA-variant som skal komme ut i løpet av året.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Kjøper tilbake «Project I.G.I.»-lisensen

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode