Karakterbygging med Geir Friestad

9. juli 2018 10:11

Serien «Karakterbygging» er en rekke små intervjuer som skal vise spillere fra mange ulike deler av samfunnet. Noen fjes kjenner du kanskje igjen, mens andre kjenner du kanskje ikke igjen.

(PressFire.no): Geir Friestad er født 4. april 1973 og nærmer seg nå tjue år som kinomaskinist på Norsk filminstitutt/Cinemateket. Han har også frilanset som filmskribent, og jobbet innen IT i årene da Internett begynte å ta de første skrittene mot allemannseie.

Hva spilte du sist?

Jeg gjorde nylig unna sistestrekket opp Jotunheimen i «God of War». Etter det føltes det riktig med et girskifte, så nå jeg har gitt meg i kast med «Night in the Woods».

Hva likte du med det?

Utover alt det åpenbare satte jeg stor pris på måten «God of War» tok for seg vår norrøne mytologi på – en langt mer spennende tolkning av den enn det Marvel har servert opp!
«Night in the Woods» trigger noen av de samme følelsene som «Life is Strange»-spillene gjorde, og minner meg også om mange gode opplevelser med amerikanske indie-tegneserier. 

Hva var ikke så kult med det?

Rent narrativt holder ikke «God of War» løftene sine helt. Underveis bygges det opp mot opptil flere episke konflikter – som viser seg å aldri materialisere. Mot slutten av spillet gikk jeg hele tiden og ventet på at den andre skoen skulle falle, uten at det skjedde.
«Night in the Woods» er vel i grunn mer en interaktiv, men lineær, historie, enn et spill – selv om det ikke nødvendigvis er negativt i seg selv.

Hvilke spill skulle du ønske at du spilte, men kom aldri så langt?

«The Last of Us». Jeg begynte riktignok på det, men falt ganske tidlig fra. Jeg må være ærlig og si at den unødvendig store mengden med zombiefilmer de siste årene, og især «The Walking Dead», har gjort meg grundig lei av hele den postapokalyptiske genren. Det ble en sperre «The Last of Us» dessverre ikke klarte å forsere. Men jeg har det i alle fall liggende og håper jeg kan finne det frem igjen en gang i fremtiden.

Hvilket spill ser du frem til?

I første omgang «Ghost of Tsushima» og «Shadow of the Tomb Raider». Filminteressen har vært der hele livet, og det gir seg utslag i hvilke spill som fanger interessen min mest også.

Var alt bedre før?

Nei, verken bedre eller dårligere, bare annerledes.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3