Kansellert «Diablo IV»-spill inspirert av «Dark Souls»

Nytt prosjekt ser mot «Diablo II», «Destiny» og «World of Warcraft».

22. november 2018 15:29

(PressFire.no): Det er i den omfattende saken til Kotaku hvor de har snakket med folk på innsiden av Blizzard at det fortelles om mye uro rundt «Diablo»-utviklingen.

Ifølge kildene mistet utviklerne på «Diablo III» tilliten av ledelsen i Blizzard og valgte angivelig å kansellere en utvidelse etter «Reaper of Souls» - til stor frustrasjon fra teamet.

Resultatet ble også at teamet ble splittet opp – hvor enkelte forsvant inn i andre prosjekter og sa opp jobbene sine.

«Diablo II».

«Hades» og «Fenris»

Dermed ble prosjektet under kodenavnet «Hades» startet – et nytt perspektiv som tok «Diablo» i retning «Dark Souls». Etter et par år i utvikling ble imidlertid hele prosjektet skrinlagt.

Men fra asken kom også et nytt «Diablo IV»-prosjekt, som angivelig fremdeles er i sving. Dette prosjektet går under kodenavnet «Fenris» og skal etter sigende sikte på å ligne mer på «Diablo II» enn en videreføring av «Diablo III».

Det nevnes spesifikt at det skal være mørkere og gå bort fra den litt «tegneserieaktige» stilen til det tredje spillet.Selve perspektivet skal foreløpig være ovenfra-og-ned i klassisk stil, men det er fremdeles usikkert om dette blir det endelige valget.

Samtidig skal de se på flerspillerelementer, hvor strikes i «Destiny» og instances i «World of Warcraft» nevnes spesifikt. Samleplasser hvor spillere kan møtes for å dra på oppdrag sammen.

Det påpekes samtidig at «Diablo»-serien har blitt et slags «problembarn» for Blizzard på grunn av manglende langvarig forretningsmodell – slik som for eksempel «Overwatch», «Hearthstone» og «World of Warcraft» har.

Det hevdes samtidig at «Diablo Immortal» opprinnelig var kun ment for det kinesiske markedet – etter at en kinesisk gratisversjon av «Diablo III» slo an der.

Activision i kulissene?

De beskriver også et slags kulturskifte i kulissene etter at Activision skal ha begynt å legge mer press på selskapet for å komme ut med spill oftere.

Det hører også med til historien at Activision Blizzard-aksjen har fått hard medfart i år - det etter at finansrapporten hadde med seg lite hyggelig nytt på flere felt i tillegg til at reaksjonene fra Blizzcon ikke var helt som de håpte.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3