Er dette spillkonsollenes død?

Se hvordan OnLive fungerer i praksis.

31. desember 2009 13:14

På GDC i San Francisco i år slapp OnLive en bombe – de har utviklet en spillløsning basert på såkalt cloud computing.

Resultatet kan bli at vi slipper konsollene fordi all datakraft blir serverbasert. Alt du trenger er en liten boks med internettilkobling.

All datakraft blir dermed gjort på en rekke datamaskiner over nettet, og du slipper å kjøpe nye konsoller eller datamaskin.

Etter annonseringen spådde mange en spillrevolusjon og konsollenes død, men det stod også skeptikere frem.

Square Enix-presidenten Yoishi Wada har også spådd at dette er utviklingen. I et intervju med MCV spådde han konsollenes død.
- Før var plattform knyttet til maskinvare, mens det har byttet til nettverk. En tid vil komme når maskinvare ikke lengre er nødvendig. Med det blir hvilken som helst terminal en potensiell plattform hvor spill kan spillet, sa Wada til MCV.

Square Enix-presidenten Yoishi Wada har også spådd at dette er utviklingen. I et intervju med MCV spådde han konsollenes død.

- Før var plattform knyttet til maskinvare, mens det har byttet til nettverk. En tid vil komme når maskinvare ikke lengre er nødvendig. Med det blir hvilken som helst terminal en potensiell plattform hvor spill kan spillet, sa Wada til MCV

.

Selv her i Norge startet en offentlig, opphetet debatt mellom Aftenpostens Per-Kristian Bjørkeng og VGs Rune Fjeld Olsen, hvor Børkeng hadde testet løsningen og mener dette kan være spillkonsollenes død, mens Fjeld Olsen er mer skeptisk til en test under kontrollerte forhold og at det blir vanskelig å gjennomføre med mange brukere.

Crytek-sjef Cevat Yerli uutrykket også skepsis og mener at de selv har forsket på teknologien, men hadde konkludert med at det ennå er noen år før dette er en realitet.

- Vi gjorde vår research i 2005 rundt dette, men stoppet rundt 2007 fordi vi hadde våre tvil rundt det økonomiske. Men det var i en periode da bredbånd var dyrere, sier Yerli i intervjuet med Gamesindustry.biz. 

Det er kanskje nettopp derfor at OnLive-sjef Steve Perlman nå bruker det teknisk krevende PC-spillet «Crysis» for å demonstrere OnLive.

Se den her:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3