Capcoms Keiji Inafune er kjent som en frittalende spillskaper. Han har imidlertid sjelden vært like løs i snakketøyet som i dette intervjuet. Keiji sier nemlig rett ut at han hater jobben sin og helst vil pensjonere seg tidlig.
Inafune leder Capcoms internasjonale avdeling. Den fulle sannheten rundt ansvarsområdene hans - som også må få plass på visittkortet hans - er Research & Development and Online Business and Global Head of Production.
Han var nylig aktuell gjennom lanseringen av «Dead Rising 2». Et spill han fikk utviklet i Canada hos Blue Castle Games, der han selv hadde rollen som produsent, og som vi i PressFire nylig anmeldte med en sterk karakter inkludert.
Før det produserte han blant annet det første «Dead Rising» i 2006 og «Onimusha»-serien, i tillegg til at han var svært sentral bak unnfangelsen av Mega Man-spillene.
I dette ferske intervjuet som ble gjort på japansk, og derfor står i fare for å inneholde nyanser som kanskje blir lost in translation, snakker Inafune om hvordan det er å jobbe som spillutvikler. Intervjueren skyter på et tidspunkt inn, mens Capcom-toppen snakker om utfordringer og store oppgaver, og sier at Keiji Inafune virker som han liker jobben sin.
- Det er faktisk motsatt. Jeg hater den! Jeg ønsker å pensjonere meg tidlig og ta det rolig.
Han fortsetter ifølge Kotaku med å si at nettopp det er motivasjonen hans for å jobbe ekstra hardt akkurat nå. Inafune mener at hvis man liker jobben sin, så kan man tillate seg å ta det litt ekstra rolig. Han ser for seg at han kunne inntatt en liten rolle i produksjonen av et spill som for eksempel «Dead Rising» for så å få betalt gode penger.
- Det er en mengde utviklere som er slik. Men jeg er ikke på den måten. Hvis man møter mange utfordringer mens man gjør jobben sin, kan man bli en leder eller en skaper.
Inafune har tidligere vært frittalende rundt fremtiden for japansk spillindustri. For ett år siden skrev vi om hans dødsdom over spillutviklingen i sitt hjemland – på grunnlag av det han hadde sett på messegulvet under Tokyo Game Show.
- Personlig, når jeg så rundt på de forskjellige spillene på TGS-gulvet, så sa jeg: «Vi er ferdige. Spillindustrien vår er ferdig».