Fremtiden til 3D-opplevelser i hjemmet kan ligge i Nintendos hender, skal vi tro den Oscar-vinnende regissøren av «Avatar». I forbindelse med en konferanse i Las Vegas nylig, fortalte James Cameron at det er 3D uten briller som kommer til å drive 3D-salget fremover.
- Spill kommer til å hjelpe med å drive autostereoskopisk (brillefri 3D) videre fordi det kommer til å bli det første møtet med 3D for de fleste, skal Cameron ha sagt, ifølge Yahoo.
- Denne teknologien vil dryppe over på større 3D-tver som er myntet på hjemmebruk og spilling.
Den Oscar-belønnede regissøren har blitt en autoritet når det kommer til 3D, takket være 3D-filmen «Avatar». Filmen var enormt populær på kino, og har satt en rekke salgsrekorder. Likevel tror ikke Cameron at fremtidens 3D-tver oppleves med briller:
- En av barrierene til 3D akkurat nå, er at du må ha på deg brillene. Hjemmebruk er veldig forskjellig fra kinotitting. Jeg tror ikke vi noensinne vi vil bli kvitt brillene på kino. Ikke i løpet av min levetid, i alle fall.
- Men vi kommer til å bli kvitt dem hjemme, fordi det fungerer annerledes der. Du blir distrahert hjemme. Du gjør andre ting. Du pauser et spill eller en film for å hente pizza eller lignende. Det er ikke den samme type opplevelse som du har i kinoen, hvor du er veldig dedikert og konsentrert. Derfor vil det være viktig når brillene forsvinner, skal Cameron ha sagt.
Nintendo slapp nylig sin nye håndholdte konsoll som har en 3D-skjerm hvor du ikke behøver briller. Konsollen skal, ifølge en finansrapport til spillgiganten, ha solgt 3,6 millioner maskiner siden lansering.
Også mobilprodusenter har fattet interesse for brillefri 3D - både LG og HTC har annonsert mobiltelefoner med 3D-skjerm. Tablets med 3D skal også være på vei. Sony har satset tungt på 3D i spill til sin PlayStation 3 og har støtte for 3D i både «Killzone 3», «Gran Turismo 5» og kommende «Uncharted 3: Drake's Deception».
James Cameron er travelt opptatt med å skrive to oppfølgere til den enormt populære «Avatar», men har klokketro på spilling i 3D og avslører at han ønsker et MMO lagt til det samme universet.
- Jeg hadde elsket å gjøre et massivt onlinerollespill i «Avatar»-universet og vil gjerne at det lages for 3D. Jeg vil at folk skal skape spillmekanikk i 3D, og derfor er det noe vi ser på, avslører Cameron.
Han var involvert i Ubisofts utvikling av «Avatar»-spillet – et spill vår anmelder ikke var særlig imponert over.