- Ingen sammenheng mellom dataspill og voldelig adferd

Svenske forskere mener andre forskere har vært forutintatte.

20. april 2012 16:03

(PressFire.no) I løpet av de siste årene har forskere vært i et kappløp for å finne ut om mennesker blir mer voldelige av å spille voldelige dataspill.

Og rapportene til nå har vært motstridende. Så sent som i januar endte det svenske medierådet og forskere for det Karolinske institutet i en offentlig krangel om en rapport.

Det svenske medierådet konkluderte i en forskningsrapport om at voldelige dataspill ikke gjør barn mer aggressive. Forskerne ved det Karolinska institutet slaktet konklusjonen, og anklaget medierådet for ikke å være objektive.

Nå får medierådet imidlertid støtte fra en ny undersøkelse kalt «How gamers manage aggression» fra Gøteborg Universitet, ifølge forskning.no.


- Belønner samarbeid

De tre forskerne Jonas Iversson, Ulrika Bennerstedt og Jonas Linderot har ikke funnet noe bevis for at man blir mer voldelig av voldelige datapill. De skal ha brukt hundrevis av timer på å spille onlinespill og observert andre spillere via videoopptak.

– Vi undersøkte hvilke egenskaper spillerne trengte for å gjøre det godt, forteller Jonas Ivarsson til forskning.no og fortsetter:

– De situasjonene spillerne møter, krever samarbeid og koordinasjon på et svært høyt nivå. Spillere med et kjølig, strategisk og presist overblikk, greier seg best - mens følelsesladde og aggressive spillere taper hele tiden.

De mener at rapporter som har konkludert med at voldelige dataspill kan gi voldelig adferd, kan ha vært basert på forutinntatte premisser:

- De forskerne som taler for synspunktet om at spill fremmer positiv eller negativ atferd, uten å redegjøre for hvordan atferden blir overført fra den ene situasjonen til den andre, kommer faretruende tett på å konkludere ut fra forutinntatte premisser, skriver forskerne ifølge forskning.no i undersøkelsen.

- De andre rappportene bygger på et falskt premiss

Den danske spillforskeren Lars Konzack sier seg enig i at tidligere rapporter er bygget på et falskt premiss.

– Men det var en tolkning. I virkeligheten viste eksperimentet at spillere hadde behov for å røre på seg etter at de hadde sittet stille og spilt lenge, sier han ifølge forskning.no.

Konzack mener at mye av forskningen er farget av forskernes subjektive angst for noe de ikke forstår.

– Alle underholdningsmedier, fra jazzmusikk, tegneserier til kortspill, har skapt frykt for vold og aggresjon. Tanken er at spillerne ikke kan skille spill og virkelighet. Men det er det ikke dokumentasjon for, og tanken virker svært naiv når man tenker på at den første gangen ble fremsatt i 1976, da dataspill besto av prikker på en skjerm, sier Konzack.

Foto: «Lord of the Rings Online», ett av spillene som ble brukt i undersøkelsen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3