Indie-utviklere hater den nye Xbox 360-menyen

Høstoppdateringen har opprørt de aller minste.

2. november 2010 07:52

Små utviklere som har vært vant til å kunne profilere sine lavbudsjettsspill side om side med mer profilerte XBAL-titler som «Shadow Complex», «Limbo» og «Braid» på Xbox LIVE Marketplace, er ikke glad etter at Microsoft i går rullet ut sin høstoppdatering.

Denne oppgraderingen av menyene får du beskjed om å laste ned neste gang du skrur på konsollen.

Fokuset til Microsoft har vært å klargjøre menyene for deres nye storsatsning, Kinect. Kamerakontrolleren lanseres i USA 4. november, mens norsk dato er 10. november.

I tillegg til å tilby spill som benytter seg av Kinect, er det også mulig å navigere i menyene ved hjelp av armbevegelser eller stemmekommandoer. Dette er motivet bak endringene som du finner i høstoppdateringen - og som du kan se demonstrert i videoen nederst i denne saken.

- Spillsalget har vært fryktelig

Menyene har nå blitt lysere, renere og man har ryddet litt opp i kategoriene. Spillmenyen har imidlertid blitt litt slankere.

Indie-spill har blitt flyttet på, og har i stedet havnet i menyen kalt Specialty Shops – sammen med blant annet Game Room, Deal of the Week-kategorien og Avatar-butikken.

Gamasutra har fanget opp noe av misnøyen fra utviklere av disse lavbudsjettsspillene på App Hub-forumet.

- Jeg er her for å sørge over Indie Games, kjent som «spill». Men som jeg nå antar vi må døpe om til «Indie Specialties», skriver fra utvikleren Mommy’s Best Games, som blant annet har lagd Weapon of Choice.

En annen utvikler, som slapp et spill denne uken – akkurat i tide til menyendringene, har merket at salget på ingen måte står til forventningene etter ommøbleringen i menyene.

- «Steam Heroes» var et av de første spillene som ble sluppet etter endringene i menyene, og jeg må innrømme at salget har vært fryktelig – noe som er overraskende ettersom dette er et av de beste spillene jeg har lansert, skriver utvikleren Projector Games på App Hub-forumet.

Xbox LIVE Indie Games er utilgjengelig i en rekke land, blant annet Norge. Du må ha en amerikansk Xbox-konto, for eksempel, for å handle disse spillene som er utviklet med Microsofts XNA-verktøy.

Microsoft offentliggjorde i høst en lang smørbrødliste over hvilke endringer, store og litt større, som du nå finner i menyene på 360’en.

Blant annet har man forbedret kvaliteten på stemmekommunikasjonen du kan ha med andre spillere, og man sa at Game Marketplace ble omorganisert for å gi deg «en strømlinjeformet tilgang til spillene og innholdet du er på jakt etter».

Video som presenterer endringene i Xbox 360-menyene, en oppdatering som nå er ute:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3