Det var under en paneldebatt i anledning utviklerkonferansen Develop i England at Mark Rein (bildet) fra Epic Studios skal ha spredd kvalmende kommentarer. Tema for paneldebatten var små spillstudioer og bestod av Robin Lacey fra Beatnik («Plain Sight»), Mark Morris fra Introversion («Darwinia»), Sean Murray fra Hello Studios («Joe Danger») og Cliff Harris («Gratuitous Space Battles»).
Ifølge en illsint blogg fra Cliff Harris skal stemningen ha vært lett og uhøytidelig, men da de begynte å snakke om at en av fordelene ved å være et lite studio er muligheten til å kunne kommunisere med enkeltindivider via e-post eller forum, skal det ha kommet «fnys» og sarkastiske meldinger fra en person på første rad.
Ifølge bloggen til Harris skal personen ha latterliggjort kommunikasjonsmetodene til de små selskapene og sagt: «én person? Hvem bryr seg, det er å kaste bort tiden», og i tillegg vært belærende om hvor dumt det var å gjøre det på den måten.
Harris skriver videre at det i ettertid viste seg at personen på første rad var Mark Rein fra Epic Games, studioet som blant annet står bak Gears of War-serien. Cliff Harris driver et enmannsstudio under navnet Positech og har stått bak flere spill, men lar seg ikke pille på nesen av spillgiganter som Epic Games.
- Han ler kanskje når jeg og Mark diskuterer de små pengene selskapene våre tjener, og fniser av det faktum at vi svarer til spillere på en-til-en-basis… men han kan dra til helvete. Jeg vil heller tjene minstelønn ved å lage indie-strategispill til PC, som min egen sjef, med et originalt spill og tilfredsstille en hardcore nisje med vennlige kunder, skriver den frittalende utvikleren i bloggen, hvor han er tydelig irritert over at en sjef for et stort spillstudio skal lære ham å kommunisere med spillere.
- Hvis Mark fra Introversion påpeker at jeg gjør det feil så er det helt ålreit, han gjør det sånn som jeg gjør det og har ordentlig erfaring med det, så vel som alle andre i panelet, eller hvem som helst med lang indie-erfaring. Jeg lytter gladelig, gjerne over lunsj, men at en sjef for et stort studio med store titler skal være belærende om hvordan jeg skal kommunisere bedre med spillere? Dra til helvete!
Gears of War-produsent Cliff Bleszinski kommenterte bloggen og tror det er snakk om en misforståelse.
- Jeg har ikke snakket med Mark i dag, men jeg er villig til å vedde på at han syntes det var latterlig at bare Indie-utviklere kommuniserer med kundene, skrev han på Twitter.
Men ifølge CVG.com har Epic-grunnlegger Tim Sweeney nå sendt ut en offisiell beklagelse hvor han mener Mark Rein «noen ganger kan være litt voldsom» og at det er ment for å være morsomt, men at det ikke «fungerte denne gangen».
- Mark har vært her siden 1992. Han gjør avtaler i verdensklasse og Epic hadde aldri overlevd til 2010 som en uavhengig utvikler uten hans teft for business. Hans forhandlingsferdigheter med utgivere og plattformprodusenter har vært nøkkelen til å opprettholde kreativ frihet og tekniske folk, ifølge Sweeney, og han sier videre at når du har millioner med kunder så kan du ikke kommunisere med dem alle, men at Epic ofte har kontakt med spillere slik at de vet hva de synes.
- Men med denne typen produkter kan vi ikke respondere like fort eller like utbredt. Det er et behagelig, men ekte problem som små studioer som dere vil dele hvis det kommer en stor suksess.