(PressFire.no): I forrige uke var Sony i New York for å avduke sitt nye flaggskip i PlayStation-stallen – PlayStation 4.
Den japanske elektronikk- og underholdningsgiganten kunne avsløre at maskinen får åtte kjerners AMD-prosessor og åtte gigabyte med lynrask GDDR5-minne, noe som er 16 ganger mer enn det dagens PlayStation 3 kan skilte med.
I den sammenheng viste Sony frem en rekke nye spill som Sony mener representerer hva vi har i ventet fra deres nye konsollsatsing.
Men ifølge Neil Thompson, som blant annet har jobbet på «Wipeout»-serien og nå er sjef hos BioWare, kan vi ikke forvente like stort hopp som fra forrige generasjon til dagens:
- Under forrige generasjon var inntrykket at det kom til å bli ti ganger forbedring sammenlignet med generasjonen før. For neste generasjon kommer det et stort opp, men det kommer ikke til å være like tydelig, forteller han til OXM og fortsetter:
- Folk vil gjøre ting på en smart måte. Jeg tror de vil være bedre forberedt, kan man si. Men vi kan ikke se en tidobling økning igjen da budsjettene vil bli latterlige. Du må selge 20-30 millioner spill bare for å gå i null.
Thompson mener likevel at de kommer til å nå kapasitetstaket i maskinene, men mener det er viktig at bransjen ikke maler seg inn i et hjørne hvor det ikke er økonomisk bærekraft i spillene.
- Den forrige generasjonen overrasket folk – spesielt mengden folk du trenger og ferdighetsnivået som trengtes for å levere til forventningene.
Denne konsollgenerasjonen har BioWare blant annet brukt hyllevaren Unreal Engine for «Mass Effect»-serien, men har også avslørt at deres nye og tredje spill i «Dragon Age»-serien vil ta i bruk «Battlefield»-motoren Frostbyte.
Bioware har ennå ikke kunngjort hvilke plattformer det tredje «Dragon Age»-spillet utvikles for.