
Hvorfor tar «Helldivers 2» så stor plass?
Utviklerne forklarer hvorfor de trenger 150 GB.
(PressFire.no): Om du har stusset over hvorfor «Helldivers 2» spiser opp hele 150 gigabyte på PC-en din, mot drøye 50 på konsoll, har utvikler Arrowhead nå kommet med en forklaring.
I et nytt blogginnlegg på Steam forklarer studioets assisterende tekniske direktør, Brendan Armstrong, at de enorme filstørrelsene skyldes en bevisst strategi for å hjelpe spillere som fortsatt bruker tradisjonelle harddisker (HDD). For å korte ned lastetidene for disse eldre diskene, som bruker en fysisk arm for å lese data fra en disk som spinner, blir en stor mengde av spillets filer rett og slett duplisert.
Dette gjør at dataene som trengs for et brett ligger fysisk nærmere hverandre på disken, noe som reduserer tiden det tar for lese-armen å finne alt.
For moderne SSD-disker er denne metoden unødvendig, noe som er grunnen til at konsollversjonen av spillet er tre ganger mindre.
Problemet for Arrowhead er at de ikke vet nøyaktig hvor mange som fortsatt sitter på en gammel harddisk. Deres beste anslag er rundt 12 prosent av PC-spillerne, men de understreker at dataene er svært usikre. Og ettersom lastetiden for et helt lag med spillere bestemmes av den tregeste i gruppa, vil selv et lite antall HDD-brukere kunne påvirke alle.
Å fjerne dupliseringen helt er uaktuelt, da det ifølge Armstrong ville gjort lastetidene for HDD-spillere ti ganger så lange.
Studioet ser likevel på løsninger. På kort sikt vil neste oppdatering fjerne ubrukte filer, men disse vil bli erstattet av nye, så størrelsen forblir den samme. Andre løsninger, som å gjøre høyoppløselige teksturene til en valgfri nedlasting, er en mulighet, men vil kreve en betydelig jobb fordi spillmotoren ikke støtter dette fra før av.
– Vi tar bekymringene deres på alvor, men det finnes ingen enkle løsninger, forteller Armstrong.
Han mener at å ofre litt ekstra harddiskplass foreløpig er nødvendig for å sikre at alle kommer seg inn i kampene på en rimelig tid.