(PressFire.no): Twitch-utfordrer Hitbox.tv er kjøpt opp av e-sportstreaming-selskapet Azubu. Det melder selskapet på sin blogg.
Inntil videre vil ikke dette påvirke Hitbox, som vil fortsette som før i nær fremtid. Planen er derimot at de to selskapene sammen skal lansere en ny streamingplattform som fokuserer på mobilteknologi og inntjeningsteknologier.
Hitbox ble startet av Martin Klimscha og Rene Weinberger i 2013, etter at deres tidligere arbeidsgiver Own3d.tv ble lagt ned.
Hitbox, som holder til i Østerrike, har blitt mer og mer populært med årene, og sikret seg i fjor avtaler med ESL Gaming og Dreamhack for streamingen av deres innhold. De største markedene til selskapet skal være i de typiske østblokklandene, og i Skandinavia.
Azubu har også hatt en streamingtjeneste, men den har ikke hatt like stor suksess. Det har derimot vært store finansielle muskler som har stått bak selskapet, uten at de har vært villige til å virkelig satse hardt – før nå.
Azubu er et kontroversielt selskap, som har hatt store interne problemer, skal vi tro rykter og rapporter de siste årene. En diger LA Times-artikkel publisert for et par dager siden kunne fortelle om merkelige investorvalg og gjeld som var vrien å bli kvitt for selskapet.
I fjor var selskapet nær kollaps, med både ansatt- og investorflukt. Blant annet trakk Sallfort Privatbank of Switzerland seg ut og krevde tilbake 7,5 millioner dollar, og ti ansatte sa opp nesten samtidig.
Nå skal frisk kapital være spyttet inn, denne gangen i større utbetalinger. Med det håper selskapet å kunne ta opp kampen med Twitch og YouTube Gaming.
Oppkjøpet av Hitbox er første ledd i denne planen, og skal gi en samlet besøksmasse på omtrent 20 millioner månedlige seere.
Det er ikke gitt noen tidsramme på når den nye tjenesten skal lanseres. Det er også uvisst hva dette betyr for de streamerne som har avtaler om eksklusivitet med Hitbox eller Azubu.