(PressFire.no): Etter en måned med kvalifisering, gruppespill og utslagsrunder gikk det kinesiske laget NewBee av med seieren i The International, den største turneringen i verden for PC-spillet «Dota 2».
Dermed slo de sin kinesiske rival Vici Gaming og kunne innkassere førstepremien på over 30 millioner kroner - ifølge nettstedet Polygon den største i e-sportens historie.
I en fullstappet Key Arena i Seattle fikk 17 000 tilskuere med seg at NewBee tapte det første spillet. Spillerne fra NewBee virket imidlertid ikke veldig påvirket av dette tapet, og i rundene som fulgte sikret de seg en solid 3-1 seier.
For de uinnvidde er «Dota 2» et lagspill der fem spillere konkurrere mot hverandre i en arena der det er om å gjøre å utnytte den minste svakhet motstanderen viser.
Målet er å klare å knuse motstanderens base, men på veien dit må man slå seg gjennom minst tre tårn som beskyttes av det andre laget.
Spillet er i utgangspunktet gratis, men når spillerne kjøper kosmetiske gjenstander for å smykke ut spillfigurene sine bidrar pengene til å bygge premiepotten, som har steget fra nesten 16 millioner til 67,7 millioner kroner siden fjorårets turnering.
I år var det tydelig at produksjonen rundt finalen har vært i fokus. Profesjonelle spillere og eksperter var til stede i studio, og intervjuer av gjester i salen kom på løpende bånd.
Det er vanskelig å angi det totale seertallet, men informasjon fra spillstrømming-selskapet Twitch antyder at over én million seere strømmet finalen direkte. Den svenske reklamefinansierte kanalen TV6 viste også sendingen med eget studio, kommentatorer og eksperter.
I fjorårets turnering var det det svenske stjernelaget Alliance som gikk til topps, og enn så lenge er svenskene i en annen liga enn Norge når det gjelder å utvikle potensielle e-sports utøvere.
Det arrangeres større og flere turneringer i nabolandet, og spillerbasen har hatt langt flere år på å utvikle seg enn her i Norge. Mye av dette skyldes at man i Sverige har hatt stort fokus på å utvikle bredbånd, mens man her i landet først har kommet på banen de siste årene.
Av de 16 kvalifiserte lagene til årets VM røyk svenskene imidlertid ut etter gruppespillet, og fikk dermed ikke plass i årets hovedturnering i Key Arena.
De vestlige håpene i årets turnering var lagene Cloud9, Evil Geniuses og de tidligere verdensmesterne Na`Vi fra Ukraina. Etter tre dagers spill var det kun amerikanske Evil Geniuses som holdt ut, men de røyk ut på en tredjeplass og måtte derfor se seg fornøyd med 6.4 millioner kroner.
Tidligere i turneringen har spillene hatt en lengde på mellom 35-40 minutter. Når finalespillene til sammenligning har en gjennomsnittstid på 20 minutter er det tydelig at kineserne har utviklet en hyperaggressiv spillestil.
Dette står i sterk kontrast til tidligere VM, hvor man har sett ekstremt lange kamper.
Det har lenge vært mulig å livnære seg av å spille «Dota 2», men når pengepremien i VM er større enn i en Major-turnering i golf tas det til et nytt nivå.
Som i fotball får gjerne individuelle spillere stor oppmerksomhet. Dette så man starten på da utgiveren av «Dota 2», Valve, slapp dokumentaren «Free To Play» tidligerere i år.
Denne dokumentaren følger ukrainske Dendi og amerikanske Fear på vei til VM i 2012, og har vært med på å øke interessen rundt enkeltspillere, og slik bidra til muligheten for dem som ønsker å spille «Dota 2» på heltid.
Interessen er merkbar også i Norge. Under finalen mandag var 135 tilskuere samlet på et arrangement i regi av Dagbladets spillnettsted PressFire.no foran en storskjerm på DOGA i Oslo for å følge finalen.
Sportsgleden var stor - da «first blood» kom allerede etter to minutter sto jubelen i taket.