Annonse
Her er seks av de beste spillsymfoniene noensinne

Her er seks av de beste spillsymfoniene noensinne

11:52
16:20
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
16:20
11:52

(PressFire.no): Spillmusikk må være en av musikkformene det konsumeres mest av her i verden – de fleste spill inneholder titalls på titalls av egenkomponerte låter, og man hører gjerne på de spillet gjennom.

Det ble rabalder da spillmusikk ble en del av radiokanalen Classic FM i Storbritannia for en del år siden, da komponister som Koji Kondo («Mario», «Zelda») og Nobuo Uematsu («Final Fantasy») ble tatt inn i varmen sammen med Mozart, Bach og Grieg.

Gamlingene som aldri hadde hørt dette før ble sure – til å begynne med – men over tid har mange av disse snudd i saken, og spillmusikken er nå en del av kanalens prestisjefylte topplister.

I dag samples spillmusikk i de fleste sjangere, det er en egen kategori i Spotify, kunstløp under OL framføres til spillmusikk, og spillmusikk har vunnet Grammy-er. Og det framføres enorme symfonikonserter med spillmusikk for stappfulle saler.

Enten det er for spesifikke spillserier eller samlekonserter, så har disse blitt ekstremt populære – «Zelda»-seriens egen «Symphony of the Goddesses» har blitt besøkt av over en halv million personer siden 2011 alene.

Jeg tenkte derfor å plukke ut seks spesielt fine live-versjoner av spillmusikk som du kanskje ikke har hørt eller sett før, spilt av symfoniorkestre:

«Smiles and Tears» fra Earthbound av New Japan BGM Philharmonic Orchestra

Komponister: Keiichi Suzuki og Hirokazu Tanaka.
Arrangement: Yusuke Ichihara.

New Japan BGM startet opp i 2012 og er det eneste permanente symfoniorkesteret som utelukkende spiller spillmusikk i Japan. De har 21 medlemmer og spiller månedlig arrangementer i Tokyo fra en rekke spill, fra klassikere som «Mario», «Actraiser» og «Final Fantasy» til mobilspillet «Disappearing City».

De reiser også rundt i Japan for å spille på skoler og institusjoner, og leder Yusuke Ichihara sier det er lettere å vise klassiske instrumenter og nå gjennom til unge med spillmusikk.

Ikke alt de spiller ligger tilgjengelig på nett, men denne her fra «Earthbound» – et spill kjent for musikken sin – er fin:

«I miss you…»

Sjekk ut YouTube-kanalen til NJBGM her (de har bare 6000 følgere). Denne videoen de har med diverse NES-spill er gøy!

«Mega Man Suite» av Sveriges Radios Symfoniorkester

Komponister: Manami Matsumae, Takashi Tateishi, Yasuaki Fujita og Harumi Fujita.
Arrangement: Andreas Hedlund.

Å skulle spille åttebits chiptune-musikk med faktiske instrumenter er slett ikke en enkel greie, og når det går så kjapt som i «Mega Man» skulle en tro at det ble en umulig oppgave.

Men nei da. Söta Bror disket opp med denne «Mega Man»-kompilasjonen her, som på mesterlig vis henter låter fra en rekke spill og moser de sammen uten ekle overganger.

Denne fremføringen er en del av tv-programmet «SCORE – Spelmusik», som i 2016 ble sendt på SVT2.

Generelt er hele programmet et digert kjærlighetsbrev til spillmusikk. Med proffe musikere, gode intervjuobjekter og en programleder som har peiling, er dette en av de beste spillmusikkonsertene noensinne.

Bonuspoeng for denne utrolige «Bloodborne»-versjonen også.

Basslinja når Topman-musikken slår inn – fred!

Sjekk ut hele konserten her. Du MÅ.

«Baba Yetu» av Louisiana Philharmonic Orchestra

Komponist: Christopher Tin

Man kan liksom ikke tenke på spillmusikk uten å ha med storeslem Baba Yetu. Denne låta er kjenningsmelodien til «Civilization IV» og innholder Fader Vår på swahili.

Den var kjent blant spillere lenge, men nådde mainstream-appell da den vant en Grammy i 2011 – seks år etter spillet kom ut, da den ble inkludert på komponist Christopher Tins fantastiske «Calling all Dawns»-album (hvor hver sang er på forskjellige språk).

Etter dette ballet det på seg, og låta har blitt ekstremt populær verden over, især i religiøse grupper og kirketreff. Søker du etter den på YouTube finner du utallige varianter og fremføringer.

Den beste er derimot utgaven fra Video Games Live-konserten i New Orleans i 2010, som også ble sendt på tv-kanalen PBS. Konserten ble senere utgitt som samleplate, og debuterte på åttendeplass på Billboard’s klassisk-liste!

Sangerne her er Ron Ragin og Kendrew Hariveau. Førstnevnte har også vokalen i originalversjonen av sangen som man finner i spillet!

«Sogno Di Volare» av Royal Philharmonic Orchestra

Komponist: Christoper Tin

Enda en Christopher Tin-låt, også denne for «Civilization»-serien – denne gangen det sjette spillet.

Låtens tittel betyr «Drømmen om å fly», og er inspirert av Leonardo Da Vincis eksperimenter med å lage en flyvemaskin på 1500-tallet.

Det som er litt utrolig her er at teksten er skrevet av ingen ringere enn DaVinci selv, fra notatene han gjorde seg under de forskjellige eksperimentene. Ordene finnes også på en plakett på Monte Ceceri ved Toscana, Italia.

Også her er det mange framføringer å ta av, så hvorfor ikke bare gønne på med den offisielle versjonen, fremført i London av The Royal Philharmonic Orchestra, Angel City Chorale, Prima Vocal Ensemble og Lucis ved Cadogan Hall i 2016?

Kunne vært nasjonalsangen for hele kloden, dette.

«One Winged Angel» av DITTO Orchestra og Seoul Motet Choir

Komponist: Nobuo Uematsu

Dels vals, dels orkesterrock, mye Stravinsky og tydelig inspirert av Alfred Hitchcock’s knivthriller «Psycho» – Sephiroth-temaet er liksom på nippet til å være selve definisjonen av bossmusikk i spill, og selv de som aldri før har spilt «Final Fantasy VII» har sannsynligvis hørt denne.

Under «Distant Worlds»-konserten i Seoul fikk vi servert denne varianten, som kanskje er den mest intense versjonen av originalen jeg har hørt. Good stuff:

Dirigent er forøvrig Grammy-vinner Arnie Roth, som også dirigerer «Play! A Video Game Symphony»-konsertene.

«Tetris» av Metropole Orchestra i Utrecht

Komponist: Hirokazu Tanaka (Type B)
Arrangement: Laura Karpman (nok en Grammy-vinner)

En skulle tro at det var umulig å klemme ut en «Tetris»-konsert basert på Game Boy-spillet, i hvert fall uten at det bare ble en kjedelig variant av «Korobeiniki», den russiske folkesangen hovedtemaet er basert på.

Men under Games in Concert i Utrecht, Nederland i 2007 pumpet Metropole Orchestra ut både Type A og Type B med bravur. Ren moro, hele greia:

Har du noen favorittframføringer av spillmusikk? Post de i kommentarfeltet under da vel!

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Her er seks av de beste spillsymfoniene noensinne
Erik Fossum

(PressFire.no): Spillmusikk må være en av musikkformene det konsumeres mest av her i verden – de fleste spill inneholder titalls på titalls av egenkomponerte låter, og man hører gjerne på de spillet gjennom.

Det ble rabalder da spillmusikk ble en del av radiokanalen Classic FM i Storbritannia for en del år siden, da komponister som Koji Kondo («Mario», «Zelda») og Nobuo Uematsu («Final Fantasy») ble tatt inn i varmen sammen med Mozart, Bach og Grieg.

Gamlingene som aldri hadde hørt dette før ble sure – til å begynne med – men over tid har mange av disse snudd i saken, og spillmusikken er nå en del av kanalens prestisjefylte topplister.

I dag samples spillmusikk i de fleste sjangere, det er en egen kategori i Spotify, kunstløp under OL framføres til spillmusikk, og spillmusikk har vunnet Grammy-er. Og det framføres enorme symfonikonserter med spillmusikk for stappfulle saler.

Enten det er for spesifikke spillserier eller samlekonserter, så har disse blitt ekstremt populære – «Zelda»-seriens egen «Symphony of the Goddesses» har blitt besøkt av over en halv million personer siden 2011 alene.

Jeg tenkte derfor å plukke ut seks spesielt fine live-versjoner av spillmusikk som du kanskje ikke har hørt eller sett før, spilt av symfoniorkestre:

«Smiles and Tears» fra Earthbound av New Japan BGM Philharmonic Orchestra

Komponister: Keiichi Suzuki og Hirokazu Tanaka.
Arrangement: Yusuke Ichihara.

New Japan BGM startet opp i 2012 og er det eneste permanente symfoniorkesteret som utelukkende spiller spillmusikk i Japan. De har 21 medlemmer og spiller månedlig arrangementer i Tokyo fra en rekke spill, fra klassikere som «Mario», «Actraiser» og «Final Fantasy» til mobilspillet «Disappearing City».

De reiser også rundt i Japan for å spille på skoler og institusjoner, og leder Yusuke Ichihara sier det er lettere å vise klassiske instrumenter og nå gjennom til unge med spillmusikk.

Ikke alt de spiller ligger tilgjengelig på nett, men denne her fra «Earthbound» – et spill kjent for musikken sin – er fin:

«I miss you…»

Sjekk ut YouTube-kanalen til NJBGM her (de har bare 6000 følgere). Denne videoen de har med diverse NES-spill er gøy!

«Mega Man Suite» av Sveriges Radios Symfoniorkester

Komponister: Manami Matsumae, Takashi Tateishi, Yasuaki Fujita og Harumi Fujita.
Arrangement: Andreas Hedlund.

Å skulle spille åttebits chiptune-musikk med faktiske instrumenter er slett ikke en enkel greie, og når det går så kjapt som i «Mega Man» skulle en tro at det ble en umulig oppgave.

Men nei da. Söta Bror disket opp med denne «Mega Man»-kompilasjonen her, som på mesterlig vis henter låter fra en rekke spill og moser de sammen uten ekle overganger.

Denne fremføringen er en del av tv-programmet «SCORE – Spelmusik», som i 2016 ble sendt på SVT2.

Generelt er hele programmet et digert kjærlighetsbrev til spillmusikk. Med proffe musikere, gode intervjuobjekter og en programleder som har peiling, er dette en av de beste spillmusikkonsertene noensinne.

Bonuspoeng for denne utrolige «Bloodborne»-versjonen også.

Basslinja når Topman-musikken slår inn – fred!

Sjekk ut hele konserten her. Du MÅ.

«Baba Yetu» av Louisiana Philharmonic Orchestra

Komponist: Christopher Tin

Man kan liksom ikke tenke på spillmusikk uten å ha med storeslem Baba Yetu. Denne låta er kjenningsmelodien til «Civilization IV» og innholder Fader Vår på swahili.

Den var kjent blant spillere lenge, men nådde mainstream-appell da den vant en Grammy i 2011 – seks år etter spillet kom ut, da den ble inkludert på komponist Christopher Tins fantastiske «Calling all Dawns»-album (hvor hver sang er på forskjellige språk).

Etter dette ballet det på seg, og låta har blitt ekstremt populær verden over, især i religiøse grupper og kirketreff. Søker du etter den på YouTube finner du utallige varianter og fremføringer.

Den beste er derimot utgaven fra Video Games Live-konserten i New Orleans i 2010, som også ble sendt på tv-kanalen PBS. Konserten ble senere utgitt som samleplate, og debuterte på åttendeplass på Billboard’s klassisk-liste!

Sangerne her er Ron Ragin og Kendrew Hariveau. Førstnevnte har også vokalen i originalversjonen av sangen som man finner i spillet!

«Sogno Di Volare» av Royal Philharmonic Orchestra

Komponist: Christoper Tin

Enda en Christopher Tin-låt, også denne for «Civilization»-serien – denne gangen det sjette spillet.

Låtens tittel betyr «Drømmen om å fly», og er inspirert av Leonardo Da Vincis eksperimenter med å lage en flyvemaskin på 1500-tallet.

Det som er litt utrolig her er at teksten er skrevet av ingen ringere enn DaVinci selv, fra notatene han gjorde seg under de forskjellige eksperimentene. Ordene finnes også på en plakett på Monte Ceceri ved Toscana, Italia.

Også her er det mange framføringer å ta av, så hvorfor ikke bare gønne på med den offisielle versjonen, fremført i London av The Royal Philharmonic Orchestra, Angel City Chorale, Prima Vocal Ensemble og Lucis ved Cadogan Hall i 2016?

Kunne vært nasjonalsangen for hele kloden, dette.

«One Winged Angel» av DITTO Orchestra og Seoul Motet Choir

Komponist: Nobuo Uematsu

Dels vals, dels orkesterrock, mye Stravinsky og tydelig inspirert av Alfred Hitchcock’s knivthriller «Psycho» – Sephiroth-temaet er liksom på nippet til å være selve definisjonen av bossmusikk i spill, og selv de som aldri før har spilt «Final Fantasy VII» har sannsynligvis hørt denne.

Under «Distant Worlds»-konserten i Seoul fikk vi servert denne varianten, som kanskje er den mest intense versjonen av originalen jeg har hørt. Good stuff:

Dirigent er forøvrig Grammy-vinner Arnie Roth, som også dirigerer «Play! A Video Game Symphony»-konsertene.

«Tetris» av Metropole Orchestra i Utrecht

Komponist: Hirokazu Tanaka (Type B)
Arrangement: Laura Karpman (nok en Grammy-vinner)

En skulle tro at det var umulig å klemme ut en «Tetris»-konsert basert på Game Boy-spillet, i hvert fall uten at det bare ble en kjedelig variant av «Korobeiniki», den russiske folkesangen hovedtemaet er basert på.

Men under Games in Concert i Utrecht, Nederland i 2007 pumpet Metropole Orchestra ut både Type A og Type B med bravur. Ren moro, hele greia:

Har du noen favorittframføringer av spillmusikk? Post de i kommentarfeltet under da vel!

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Her er seks av de beste spillsymfoniene noensinne

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum