Her er det vi vet om «Zelda»

Vi har samlet de mange detaljene som har kommet.

15. juni 2016 12:45

(PressFire.no): I går kveld viste Nintendo endelig mer fra sitt etterlengtede «Zelda»-spill, som kommer på Wii U og Nintendo NX neste år.

Spillet heter «The Legend of Zelda: Breath of the Wild», og du kan se den nye traileren her. I tillegg til denne traileren har Nintendo kjørt en rekke livestreams med folk fra lokaliseringskontoret Treehouse og regissørene Eiji Aonuma og Shigeru Miyamoto, der de har tatt for seg mer dyptgående deler av spillet.

Her er det vi har lært oss om spillet så langt:

A Link to the Fast

Det ser ikke ut til å være noen intro eller tutorial i spillet, noe som er veldig kjærkomment for de som har spilt de siste 3D-spillene i serien.

Som vanlig sover Link i starten av spillet, men denne gangen ser det nærmest ut som han har vært litt Tornerose, og våkner i en hule av at en stemme (Zelda?) ber han våkne.

Miyamoto sier de går tilbake til røttene med dette. Han vil heller at du lærer deg spillet og finner ut hvem du er selv, enn at en haug spillfigurer skal bruke mye tid på å fortelle historien i starten - alt virker dermed langt mer strømlinjeformet enn før, og du kan komme i gang veldig raskt.

Så du kan gå hvor som helst, når som helst – akkurat som i det første spillet. Du dumpes rett ut i spillet, og kan helt fra starten velge deg en retning og bare gønne på, og du skal faktisk kunne marsjere rett opp til sistebossen og greie spillet uten å få med deg et fnugg av historien!

Ikke nødvendigvis det lureste (eller det enkleste) å gjøre uten riktig utstyr, men muligheten er der.

Og utstyr får du mye av. Spillet har et langt større RPG-preg denne gangen, der klær og våpen lett kan settes opp mot hverandre for å se hva som gir mer beskyttelse eller skade. Fiendene har livmålere over seg, og våpnene dine går i stykker om du bruker de mye.

A Link to the Vast

Kartet er større enn i noen andre «Zelda»-spill, og ser ut til å rivaliserer spill som «Skyrim» uten særlige problemer.

Demoen Nintendo har vist frem fokuserer på midten av kartet, i en provins som ganske enkelt heter «Great Plateu». Denne svære plassen fungerer som en slags hub som er hevet litt over de nærliggende områdene.

Nintendo selv sier at dette området bare utgjør under to prosent av det du finner i spillet. Vi krysser fingrene for at de har greid å fylle kartet med gøyale ting å gjøre – mye av kritikken «Twilight Princess» fikk gikk på at det hele føltes tomt.

A Link to the Pad

Med seg på reisen har Link, som nå er høyrehendt igjen, en tablet kalt en «Sheikah Slate». Og da snakker vi ikke om en magisk greie, men en høyteknologisk dings med skjerm.

Dette høres litt for sci-fi ut for «Zelda», tenker du kanskje, men dette er langt fra den første gangen serien har hintet til en fortid hvor et high-tech-samfunn har eksistert. I «Skyward Sword» fikk vi for eksempel en kikk på dette, i ørkenområdet.

Med denne tableten kan du se kart, sette waypoints og navigere menyer. I traileren ser vi også at den brukes til litt mer «magiske» greier, så det er mulig å oppgradere den til å også ha noen offensive muligheter.

For eksempel kan den mane frem bomber, som kommer i både runde og firkanta varianter, den sistnevnte slik at de ikke skal rulle vekk så lett – og den kan manipulere objekter av metall.

Du kan også merke fiender med tableten for å se hvor, og hvor sterke, de er. Enkelte fiender du møter på kan ta livet av deg med bare ett slag om du våger deg innpå uten riktig utstyr.

A Link to the Kast

For første gang i et 3D-spill i serien har du nå også en egen hoppeknapp, og Link har en rekke nye angrep. Ikke bare kan du bruke mange forskjellige våpen, men du går også inn i et slow motion-motangrep om du greier å dukke unna innkommende slag fra fiender.

Også kan du pælme sverdet ditt på folk. Det er alltid gøy. Bortsett fra at du da ikke har et sverd etterpå.

Stamina-måleren gjør comeback fra «Skyward Sword», og den kan sannsynligvis oppgraderes. Dette gjør at du kan løpe kjappere i en periode, og måleren går også ned når du klatrer.

En annen måler-nyhet er en lydmåler som er plassert ved minikartet på skjermen. Denne viser hvor mye Link bråker, og holder du deg stille kan du snike deg nærmere fiender som kikker en annen vei.

A Link to the Pasta

Av andre ting å bite seg merke i er at du ikke lenger finner hjerter rundt omkring, men heller må spise mat for å få mer liv. Maten du plukker opp kan også stekes eller kombineres i måltider du lager over bål.

For å lage et bål må du hogge ned trær, og så kappe stammen opp i mindre biter. Selve bålet tenner du med flintsteiner eller tilsvarende greier.

Om det begynner å regne får du ikke til å tenne på det dog, så været vil spille en rolle også. Apropos været, om du stikker til et kaldt område må du passe på å kle deg i varmere klær. Blir du værende i kulda mister du liv, men både et bål eller en fakkel kan hjelpe på.

Story-spoilers

Vi vet ikke særlig om historien i spillet, men det lille vi har snappet opp fra trailere og Treehouse-videoer har inneholdt noen småpek. Dette er ganske spoilerific, så hopp over dette avsnittet om du ikke vil se noe.

Et av de første områdene du besøker er Temple of Time, som nå ser helt forfalt ut. Såpass forfalt at det ikke ser ut til å være noe spesielt du skal gjøre der. Betyr det at spillet er en forlengelse av «Ocarina of Time» og «Twilight Princess», de to siste spillene med det berømte tempelet?

Samtidig er det klart at Link blir vekket av Zelda, som trenger hjelp. Strødd over landskapet er det små mini-templer som gir deg oppgraderinger og utstyr, og et av disse hadde en beboer som nevnte Ganon.

Spoiler over

Det ser generelt ut til å være mye å gjøre i spillet.

Av andre kule ting vi la merke til var muligheten for å skli på skjoldet ditt ned snødekte fjellskrenter (dette skader skjoldet), slik at du slipper å traske helt ned, mens laserfiendene vi så fra den første traileren ser ut til å dukke opp litt her og der for å lage kvalm.

Du kan også grave etter eller slå istykker fjellbiter for mineraler, så vi gjetter på at en eller annen form for crafting vil være til stede – og i hvertfall en salgsmann eller to, for mynter finner du heller ikke liggende strødd.

Amiibo-støtte er det også i spillet, og ingen ringere enn Wolf Link dukker opp som en hjelper dersom du eier den statuetten fra «Twilight Princess». Dette kan du bare gjøre én gang daglig, dog.

Du kan forøvrig spille med Pro-kontrolleren, og spillet støtter off-tv.

Sist, men ikke minst, så er det ikke noe musikk som spilles av når du løper rundt på kartet. Istedet er det mye mer fokus på lyder og lyddesign, men «Zelda»-sjef Eiji Aonuma sier likevel at det vil være musikk i enkelte områder.

«Breath of the Wild» kommer en gang i 2017 til både Wii U og NX, men siden NX skal komme i mars vedder vi både en nyre og en lunge på at spillet kommer samtidig.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3