Har lagd VR-headset til Commodore 64

Kjører på originalmaskina.

11. september 2017 14:51
«Street Defender», på vanlig monitor.

(PressFire.no): VR-headsettene som er (og kommer) på markedet er imponerende saker, og gir både følelsen av å «være der» og muligheten til å bevege deg fysisk rundt i en virtuell verden.

Men YouTuber og Commodore 64-entusiast Jim_64 har nå tatt et par steg tilbake og designet det første «VR»-headsettet for bruk med den gamle C64-maskina.

Du kan lese mer om det på bloggen hans her.

Det er herlig enkle greier: Jim kjøpte et sett superbillige VR-briller som egentlig skal brukes med mobiltelefoner, ikke ulikt Google Cardboard-boksene (eller plastikkvarianten), en skjerm og noen kabler.

For istedet for å bruke en mobiltelefon har han brukt en fem-tommers LCD-skjerm fastmontert i VR-masken. Skjermen støtter kompisitt-signaler via en kabel som stikker ut på siden av headsettet, slik at C64-maskina kan kobles direkte til skjermen.

Det gir nydelige 76x200 piksler per øye!

Deretter var det «bare» snakk om å designe et spill som passet det hele. Der har Jim lagd «Street Defender», et spill hvor zombier kommer mot deg og kan slås vekk med forskjellige våpen. Skjermbildet er delt i to, hvor hver halvdel er for hvert øye.

3D-effekten når disse beveger seg mot fjeset ditt skal ifølge Jim være god, men som selvfølgelig er vanskelig å se i en vanlig video.

Det er riktignok ikke snakk om «ekte» VR, dette – enn så lenge du ikke kan vri på hodet og bildet oppdateres til å vise at du har gjort det. Istedet er det mer enn stereoskopisk 3D-effekt, ikke ulikt det å se på en 3DTV.

Jim har satt sammen en video som viser hvordan han bygde headsettet, og i tillegg kan du se hvordan det hele kjører under her.

(Takk til Joachim i Spillhistorie.no for å ha gravd opp saken først.)

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3