Annonse
Har fått til full ray tracing på Super Nintendo

Har fått til full ray tracing på Super Nintendo

13:31
13:27
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
13:27
13:31
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): Spilldingsfikler og kodeguru Ben Carter er tydeligvis glad i utfordringer – men har også tydeligvis evnene til å gjennomføre de.

Han har nemlig gjort noe så sprøtt som å få ray tracing til å fungere på en gammel Super Nintendo. Sånn omtrent i hvert fall, og takket være en ekstra prosessor som hører med i «spillet» han har lagd.

Super Nintendo-spill har ofte ekstra kjøtt på maskinvarebeinet innebygd i spillkassettene, som «Star Fox» så flott demonstrerte med sin SuperFX-chip som lot spillet ha polygonal 3D-grafikk i 1993 på en konsoll som var bygd for 2D.

Han påpeker likevel at det er Super Nintendo-en som faktisk lager bildet, og at alt holder seg innenfor rammene til en ikke-modifisert konsoll.

Carter har tatt det hele noen steg videre og lagd sin egen kassett som inneholder en ekstra prosessor med tre 50 Mhz-kjerner som lar Super Nintendo-en spytte ut ekte ray traced grafikk i 20 FPS (og 200x160 piksler oppløsning)

Ray tracing er en måte å produsere et bilde på som simulerer svært nøyaktig hvordan lys brytes og spretter mellom objekter i spillet, og gir «perfekt» lyssetting og refleksjoner – men som også krever så sterk maskinvare om det skal brukes i et spill at det er først nå de siste årene at det er mulig.

Men som Carter demonstrerer er det mulig å lage en begrenset versjon med bare 50 Mhz, der SNES-demoen viser både refleksjoner og skygger som påvirkes dynamisk av solens posisjon.

Kule greier! Her er en video hvor han forklarer hele greia:

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Har fått til full ray tracing på Super Nintendo
Erik Fossum

(PressFire.no): Spilldingsfikler og kodeguru Ben Carter er tydeligvis glad i utfordringer – men har også tydeligvis evnene til å gjennomføre de.

Han har nemlig gjort noe så sprøtt som å få ray tracing til å fungere på en gammel Super Nintendo. Sånn omtrent i hvert fall, og takket være en ekstra prosessor som hører med i «spillet» han har lagd.

Super Nintendo-spill har ofte ekstra kjøtt på maskinvarebeinet innebygd i spillkassettene, som «Star Fox» så flott demonstrerte med sin SuperFX-chip som lot spillet ha polygonal 3D-grafikk i 1993 på en konsoll som var bygd for 2D.

Han påpeker likevel at det er Super Nintendo-en som faktisk lager bildet, og at alt holder seg innenfor rammene til en ikke-modifisert konsoll.

Carter har tatt det hele noen steg videre og lagd sin egen kassett som inneholder en ekstra prosessor med tre 50 Mhz-kjerner som lar Super Nintendo-en spytte ut ekte ray traced grafikk i 20 FPS (og 200x160 piksler oppløsning)

Ray tracing er en måte å produsere et bilde på som simulerer svært nøyaktig hvordan lys brytes og spretter mellom objekter i spillet, og gir «perfekt» lyssetting og refleksjoner – men som også krever så sterk maskinvare om det skal brukes i et spill at det er først nå de siste årene at det er mulig.

Men som Carter demonstrerer er det mulig å lage en begrenset versjon med bare 50 Mhz, der SNES-demoen viser både refleksjoner og skygger som påvirkes dynamisk av solens posisjon.

Kule greier! Her er en video hvor han forklarer hele greia:

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Har fått til full ray tracing på Super Nintendo

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode