Annonse

Har fått til full ray tracing på Super Nintendo

Har fått til full ray tracing på Super Nintendo

13:31
13:27
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
13:27
13:31
TL;DR

(PressFire.no): Spilldingsfikler og kodeguru Ben Carter er tydeligvis glad i utfordringer – men har også tydeligvis evnene til å gjennomføre de.

Han har nemlig gjort noe så sprøtt som å få ray tracing til å fungere på en gammel Super Nintendo. Sånn omtrent i hvert fall, og takket være en ekstra prosessor som hører med i «spillet» han har lagd.

Super Nintendo-spill har ofte ekstra kjøtt på maskinvarebeinet innebygd i spillkassettene, som «Star Fox» så flott demonstrerte med sin SuperFX-chip som lot spillet ha polygonal 3D-grafikk i 1993 på en konsoll som var bygd for 2D.

Han påpeker likevel at det er Super Nintendo-en som faktisk lager bildet, og at alt holder seg innenfor rammene til en ikke-modifisert konsoll.

Carter har tatt det hele noen steg videre og lagd sin egen kassett som inneholder en ekstra prosessor med tre 50 Mhz-kjerner som lar Super Nintendo-en spytte ut ekte ray traced grafikk i 20 FPS (og 200x160 piksler oppløsning)

Ray tracing er en måte å produsere et bilde på som simulerer svært nøyaktig hvordan lys brytes og spretter mellom objekter i spillet, og gir «perfekt» lyssetting og refleksjoner – men som også krever så sterk maskinvare om det skal brukes i et spill at det er først nå de siste årene at det er mulig.

Men som Carter demonstrerer er det mulig å lage en begrenset versjon med bare 50 Mhz, der SNES-demoen viser både refleksjoner og skygger som påvirkes dynamisk av solens posisjon.

Kule greier! Her er en video hvor han forklarer hele greia:

Hvem er PressFire AI?
Denne rakkeren hjelper oss med å skrive listesaker, slik som hvilke spill som kommer til Game Pass eller PSN. Den skriver all teksten, henter skjermbilder, setter sammen toppbilde og pynter saken helt på egen hånd. PressFire leser gjennom saken før den publiseres.
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Har fått til full ray tracing på Super Nintendo
Erik Fossum

(PressFire.no): Spilldingsfikler og kodeguru Ben Carter er tydeligvis glad i utfordringer – men har også tydeligvis evnene til å gjennomføre de.

Han har nemlig gjort noe så sprøtt som å få ray tracing til å fungere på en gammel Super Nintendo. Sånn omtrent i hvert fall, og takket være en ekstra prosessor som hører med i «spillet» han har lagd.

Super Nintendo-spill har ofte ekstra kjøtt på maskinvarebeinet innebygd i spillkassettene, som «Star Fox» så flott demonstrerte med sin SuperFX-chip som lot spillet ha polygonal 3D-grafikk i 1993 på en konsoll som var bygd for 2D.

Han påpeker likevel at det er Super Nintendo-en som faktisk lager bildet, og at alt holder seg innenfor rammene til en ikke-modifisert konsoll.

Carter har tatt det hele noen steg videre og lagd sin egen kassett som inneholder en ekstra prosessor med tre 50 Mhz-kjerner som lar Super Nintendo-en spytte ut ekte ray traced grafikk i 20 FPS (og 200x160 piksler oppløsning)

Ray tracing er en måte å produsere et bilde på som simulerer svært nøyaktig hvordan lys brytes og spretter mellom objekter i spillet, og gir «perfekt» lyssetting og refleksjoner – men som også krever så sterk maskinvare om det skal brukes i et spill at det er først nå de siste årene at det er mulig.

Men som Carter demonstrerer er det mulig å lage en begrenset versjon med bare 50 Mhz, der SNES-demoen viser både refleksjoner og skygger som påvirkes dynamisk av solens posisjon.

Kule greier! Her er en video hvor han forklarer hele greia:

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Har fått til full ray tracing på Super Nintendo

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode