(PressFire.no): Google har varslet at også de jobber med en tjeneste som lar deg streame spill direkte i nettleseren Chrome, uten å trenge sterke grafikkort eller dedikerte spillkonsoller, i det selskapet kaller «Project Stream».
Selskapet skriver på hjemmesiden sin at dataspill er blant det vanskeligste som kan streames.
- Streaming har forandret måten vi bruker musikk og video, og gjort det enkelt å øyeblikkelig få tak i favorittinnholdet ditt. Det er en teknisk kompleks prosess som har kommet langt på noen få år, men den neste tekniske barrieren vil være langt mer krevende enn video, skriver Google.
- Vi har jobbet med «Project Stream», som er en teknisk test for å løse noen av de største utfordringene med streaming. I denne testen skal vi dytte på grensene med et av de mest krevende applikasjonene streaming kan ha – et digert dataspill.
Hele tjenesten skal testes ut i liten skala fra fredag av, og det første spillet er «Assassin’s Creed Odyssey».
Det neppe tilfeldig: Spillet kommer også i en egen «Cloud»-utgave til Nintendo Switch, men da bare i Japan. Også her foregår alt av grafikk-rendring i en serverpark før bildet sendes til konsollen din, slik det også blir med Project Stream.
Det å flytte over et bilde kjapt nok er vrient nok, men for spill har problemet fram til nå vært forsinkelsen mellom det å trykke på en knapp og se noe skje på skjermen. Det mener Google de nå har løst.
- Idéen om å streame slikt grafikktungt innhold som krever nær øyeblikkelig interaksjon mellom spillkontrolleren og grafikken på skjermen har hatt en rekke utfordringer.
- Når folk streamer tv-serier eller filmer så er det helt greit med noen sekunder med buffering på starten, men å streame høykvalitetsspill trenger en forsinkelse som måles i millisekunder, med null forringelse av grafikken.
Testingen starter altså på fredag, men er kun åpent for amerikanere. Google sier de sikter på et krav om internett med 25 Mbit/s hastighet, men avstand fra serverparkene deres er vel så viktig.
Her er en video som skal vise det hele i bruk: