«God of War»-studioet skal ha kansellert hemmelig nytt spill

- Beklager at jeg feilet dere, skriver sjefsutvikleren.

28. februar 2014 10:54

(PressFire.no): Tidligere i uka skrev vi om oppsigelsene i Sonys prestisjestudio Studio Santa Monica i Los Angeles.

Nå kommer det fram at et helt nytt spill gikk med i dragsuget.

- Jeg levde drømmen og jeg fikk oppnå alle mine mål. Utenom ett… å lage noe av ingenting og lage en ny topp merkevare, skriver tidligere sjefsdesigner hos Studio Santa Monica, Jonathan Hawkins, på Twitter etter at han mistet jobben.

- Beklager

Han skal ha jobbet i studioet i ti år og vært involvert i tre spill.

- Den tristeste delen med å våkne opp i dag, er at jeg ikke lenger får jobbe med familien min. Det andre er smerten jeg føler for at vennene mine har mistet jobbene sine. Det tristeste og viktigste er at spillet jeg lagde for spilleren som aldri kommer til å bli spilt. Jeg beklager at jeg feilet dere.

Ifølge en bruker på forumet NeoGaf, skal det nye spillet ha vært et lovende science fiction-spill og planlagt for avsløring på E3 i juni.

Den frittalende indieutvikleren Jonathan Blow, som står bak kommende «The Witness», har også tatt til mikrobloggenettstedet Twitter for å kommentere oppsigelsene og nedleggelsen av det nye spillet.

- Spillutgivere liker å snakke om hvordan nye merkevarer er skumle og risikable og vanligvis ikke verd det, men dette er korttenkt da hver eneste storselgende merkevare som Mr. Business Suit Guy heller vil bruke penger på var engang også ny merkevare.

Han påpeker videre at både «God of War» og «Call of Duty» en gang var en ny merkevare.

For likt «Destiny»?

Lite er kjent om det nå kansellerte spillet, men det er kjent at «Battlestar Galactica»-skribenten Michael Angeli jobbet på noe for spillstudioet. Et science fiction-spill kan passe godt med hans bakgrunn.

Det har gått rykter om at det nye prosjektet kan ha lidd på grunn av likheter med det nye spillet til «Halo»-skaperne, «Destiny». Rocketchainsaw.com mener å ha en kilde som hevder at spillet var så likt at Studio Santa Monica måtte endre spillet.

Spillutvikler hos Studio Santa Monica, Cory Barlog, har imidlertid tatt til Twitter for å kalle artikkelen til nettsiden for vås, uten å påpeke hvilke deler av den som ikke stemmer.

Studioet oppgraderte nylig til nye og fire ganger større lokaler som kan huse 800 utviklerer – de skal ha vært rundt 240 ansatte før oppsigelsene.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3