Gears of War 2

Fremdeles intenst og overmacho, men også en av de største spillopplevelsene på markedet.

Det hersker liten tvil om at «Gears of War» har vært med på å definere hva vi kan forvente av et actionspill. Det var en intens og testosteronfylt opplevelse med en grafikk som overgikk det aller meste av det som fantes på markedet.



Men det var ikke perfekt – det manglet en ordentlig historie, og ikke minst en god måte å formidle den på. Men det er to år siden og mye har skjedd siden da. Har Epic Games klart å bruke tiden til å slipe motorsagene mot konkurransen?


MER PÅ HJERTET

Joda, Epic er mer interessert i å fortelle noe denne gangen. Karakterene får egne små digresjoner i form av små anekdoter - noe som gir dem mer personlighet og dybde.

Et smart trekk fra utvikleren siden selve Locust-mot-menneskene-opplegget egentlig ikke byr på verken store fortellertekniske utfordringer eller er spesielt interessant.

Det som har blitt mer interessant er omgivelsene. I forrige spill var det så mange hus laget av stein at det var lett å få en liten klaustrofobisk krampetrekning i ny og ne.

I oppfølgeren tas handlingen ut i store og spektakulære naturlandskap eller i gigantiske underjordiske huler. Et befriende trekk.

Det er også mye større vekt på kjøretøy nå. Du befinner deg ofte på et kjøretøy i en eller annen form, gjerne med en hær Locust i hælene, noe som bidrar til forfriskende variasjon. Det rant jo ikke akkurat over med variasjon i forrige spill.

Mens vi er inne på variasjon kan det nevnes at det også er flere og mer varierende bosser enn i forrige spill. Generelt er fiendegalleriet oppjustert noen hakk. At det er flere våpen er nesten unødvendig å nevne, men nå har jeg i alle fall gjort nettopp det.

Det utvidede fiendegalleriet krever også en større grad av smarte våpenvalg. Noen våpen er mer effektive mot spesifikke fiender. En annen interessant funksjon er at deler av omgivelsene er ødeleggbart. Du kan også plukke opp lik for å bruke de som skjold. Makabert kanskje, men veldig nyttig.


OMFATTENDE ONLINE

Nytt er også «Horde»-modusen hvor du dreper så mange du klarer før du dør. Det komme bølger med fiender som du skal ta av dage.

Vil du kjempe online skilter «Gears of War 2» også med hele åtte moduser.

Det er veldig få overraskelser her, det er stort sett mer av alt, men det er et langt mer balansert spill denne gangen. Selv om jeg skulle ønske utvikleren ga oss noen intellektuelle utfordringer også i ny og ne.

Det er stort sett bare reflekser og sikteferdigheter som utfordres her, og det blir så slitsomt etter noen timer at jeg må ta regelmessige pauser. En actionbasert gåte hadde kanskje gjort seg?


Alt i alt er «Gears of War 2» en verdig oppfølger – det inneholder alt av hva jeg forventet av det. Jeg kan ikke klage på at jeg fikk alt av det jeg ville heller! Grafisk sett brukes fremdeles «Unreal 3»-motoren, men den er piffet opp med noen nye effekter. Blant annet er vanneffektene spritet opp, men selv om de ikke akkurat tar pusten fra deg, så gjør den nytten.

Spillet ser fremdeles fabelaktig ut, det er bare det at vi har sett andre fabelaktige ting siden første spill. Det er en svinaktig god techdemo og salgskampanje for den elskede spillmotoren. Så er det endelig perfekt? Nei, det er det ikke, men det er en ny koloss som slår fast seriens posisjon i sjangeren.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3