(PressFire.no): For seks år siden publiserte vi et intervju med de svenske skaperne bak det episodebaserte eventyrspillet «The Dream Machine».
Det viser seg at det ikke bare er uglegutter fra Norge som sliter med å ferdigstille spillet sitt, for lite visste vi den gangen at det kom til å ta så lang tid å runde av spillet – i mai kommer nemlig den sjette og avsluttende episoden.
Hvis du tar en liten titt på nettsidene til Cockroach, kan du faktisk finne en «nyhet» fra 2009 som frister med en demo av spillet.
Les også vår anmeldelse av de første episodene her.
Notch satt på soverommet med «Minecraft»
Mye har skjedd i spillbransjen på seks år.
- For seks år siden spilte folk med plastgitarer og «Minecraft» var fremdeles under utvikling på soverommet til Notch. Wii U hadde ikke engang blitt sluppet, forteller Anders Gustafsson til PressFire.
- Siden den gang har ting som Early Access åpnet dørene for utviklere som, i likhet med oss, ville slippe ambisiøse spill, men ikke hadde startkapital til å gjennomføre det. Det var vanskelig å få spill ut på Steam.
- Det føles som mesteparten har forandret seg, men for å være ærlig sitter jeg på samme sted.
- Leiligheten er mer eller mindre den samme. De første to kapitlene som vi hadde sluppet sist vi snakket samme, føles kanskje like som de føltes for seks år siden, selv om de er pusset voldsomt på.
Bittersøtt punktum
Utviklingen av «The Dream Machine» er særegen i at den ligner mer på prosessen for å lage dukkefilmer. De bygger kulissene for hånd og fotograferer dem og animerer figurene. Det gir spillet et særegent uttrykk.
Vi spør ham om det er trist å runde av et så langvarig prosjekt.
- Hvis vi hadde brukt mer tid på det nå, så hadde vi nok begynt å legge til funksjoner ingen har bedt om, eller polere detaljer ingen vil legge merke til.
Ifølge spillskaperen er det bittersøtt å sette punktum.
- Nittifem prosent søtt og fem prosent bittert. Jeg har virkelig likt å leke rundt i dette lille drømmeuniverset, men vi har ikke mer å gi til dette prosjektet foruten finalen. Vi har lagt alt vi hadde i dette spillet – mind, body and soul – og nå er det ferdig.
Tar tilbake livet
Han mener spillet tok dem som gissel.
- Jeg ser fram til å få livet mitt tilbake. Da vi slapp de to første episodene og siden da har jeg brukt mesteparten av tiden som våken på å tenke på det. Så jeg ser fram til å tømme hodet for å lage plass til andre rare ting.
Og hva kommer etter dette?
- Jeg kommer til å lage en liten trilogi når «The Dream Machine» er avsluttet. Jeg har allerede begynt å jobbe på det. Det er om rare personlige roboter som går rundt i et rart minimalistisk område. Det er ferdig om rundt seks måneder.
- Men det sa jeg også om «The Dream Machine»…
Det sjette og avsluttende kapittelet i «The Dream Machine» slippes 11. mai.