Annonse

Forbrukerrådet slakter digitale spillbutikker

Bare to av sju butikker har systemer for refusjonsordninger.

Forbrukerrådet slakter digitale spillbutikker

Bare to av sju butikker har systemer for refusjonsordninger.
10:03
11:48
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
11:48
10:03

(PressFire.no): I en ny rapport har Forbrukerrådet sett på spillbransjen og digitale spillbutikker, og resultatene er nedslående for forbrukerne.

Av de sju største spillbutikkene var det bare to av dem som hadde tilfredsstillende systemer for refusjon – verken Battle.net, Uplay, Nintendo eShop, PlayStation eller Xbox Store innfrir Forbrukerrådets kriterier for gode refusjonsordninger.

Ifølge kriteriene forbrukeren ha rimelig tid til å sjekke om spillet fungerer som forventet og gi pengene tilbake uten spørsmål dersom han eller hun har holdt seg innenfor tidsrammen.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.
Foto: Forbrukerrådet

Kun refusjon for pc og Mac

I dag er det ifølge rapporten kun Steam og Electronic Arts sin butikk Origin som gjør dette - felles for dem er at de ikke gjelder konsoller, men kun Windows, Mac og Linux.

- Når det er mulig, anbefaler vi å velge en plattform som tilbyr pengene tilbake. Vi vet at mange av spillene bare finnes på en plattform, og da har jo ikke forbrukerne noe valg hvis de vil ha spillet, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet Thomas Iversen i pressemeldingen.

- Vi oppfordrer også plattformene til å ta grep og tilby enkle og gode refusjonsordninger til sine kunder, sier Iversen.

Det betyr ikke at Steam og Origin oppfyller alle formkrav – ifølge rapporten er det for eksempel kun Battle.net, Uplay, Nintendo eShop og Xbox Store som gir god informasjon om angreretten i kjøpsprosessen. PlayStation Store gir heller ikke tilstrekkelig informasjon om angrerett.

Steam bommer faktisk totalt når det kommer til å opplyse om angrerett, eller å be om ditt samtykke til å fjerne denne. Det kan du lese mer om her.

Faktisk får ingen av de digitale spillbutikkene Forbrukerrådet har sett på godkjent på alle punkter.

Xbox Store.
Xbox Store.
72 prosent har hatt problemer

Forbrukerrådet gir videre flere råd til forbrukerne.

Hvis du har kjøpt spill og er misfornøyd, bør du be om pengene tilbake så raskt som mulig.

I undersøkelsen fant Forbrukerrådet at hele 72 prosent av de som har handlet spill har opplevd problemer med spillet, men at det kun er et fåtall som faktisk klager når noe ikke fungerer som det skal. Bare syv prosent har forsøkt å få tilbake pengene.

- Derfor er det viktig å oppfordre til bruk av forbrukermakten på dette feltet. Bruk de refusjonsordningene som finnes. Husk også at dersom spillet ikke fungerer slik det skal, kan du uansett klage til plattformen. Hvis plattformen skulle vise seg å ikke være samarbeidsvillig når du klager, kan du sende den klagen videre til oss i Forbrukerrådet, sier Iversen.

De anbefaler også å være forsiktig med forhåndsbestillinger dersom plattformen ikke har en refusjonsordning.

Flere rettigheter med fysiske spill

Thomas Iversen påpeker også overfor PressFire at du som forbruker har flere rettigheter om du kjøper fysiske spill, fordi den omfattes av hele forbrukerkjøpsloven. Det gjør den ikke for nedlasting. 

- Hvis spillet har feil eller avvik, så har digitalkjøperne dårlig vern.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Bare to av sju butikker har systemer for refusjonsordninger.
Forbrukerrådet slakter digitale spillbutikker
Jarle Hrafn Grindhaug

(PressFire.no): I en ny rapport har Forbrukerrådet sett på spillbransjen og digitale spillbutikker, og resultatene er nedslående for forbrukerne.

Av de sju største spillbutikkene var det bare to av dem som hadde tilfredsstillende systemer for refusjon – verken Battle.net, Uplay, Nintendo eShop, PlayStation eller Xbox Store innfrir Forbrukerrådets kriterier for gode refusjonsordninger.

Ifølge kriteriene forbrukeren ha rimelig tid til å sjekke om spillet fungerer som forventet og gi pengene tilbake uten spørsmål dersom han eller hun har holdt seg innenfor tidsrammen.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.
Foto: Forbrukerrådet

Kun refusjon for pc og Mac

I dag er det ifølge rapporten kun Steam og Electronic Arts sin butikk Origin som gjør dette - felles for dem er at de ikke gjelder konsoller, men kun Windows, Mac og Linux.

- Når det er mulig, anbefaler vi å velge en plattform som tilbyr pengene tilbake. Vi vet at mange av spillene bare finnes på en plattform, og da har jo ikke forbrukerne noe valg hvis de vil ha spillet, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet Thomas Iversen i pressemeldingen.

- Vi oppfordrer også plattformene til å ta grep og tilby enkle og gode refusjonsordninger til sine kunder, sier Iversen.

Det betyr ikke at Steam og Origin oppfyller alle formkrav – ifølge rapporten er det for eksempel kun Battle.net, Uplay, Nintendo eShop og Xbox Store som gir god informasjon om angreretten i kjøpsprosessen. PlayStation Store gir heller ikke tilstrekkelig informasjon om angrerett.

Steam bommer faktisk totalt når det kommer til å opplyse om angrerett, eller å be om ditt samtykke til å fjerne denne. Det kan du lese mer om her.

Faktisk får ingen av de digitale spillbutikkene Forbrukerrådet har sett på godkjent på alle punkter.

Xbox Store.
Xbox Store.
72 prosent har hatt problemer

Forbrukerrådet gir videre flere råd til forbrukerne.

Hvis du har kjøpt spill og er misfornøyd, bør du be om pengene tilbake så raskt som mulig.

I undersøkelsen fant Forbrukerrådet at hele 72 prosent av de som har handlet spill har opplevd problemer med spillet, men at det kun er et fåtall som faktisk klager når noe ikke fungerer som det skal. Bare syv prosent har forsøkt å få tilbake pengene.

- Derfor er det viktig å oppfordre til bruk av forbrukermakten på dette feltet. Bruk de refusjonsordningene som finnes. Husk også at dersom spillet ikke fungerer slik det skal, kan du uansett klage til plattformen. Hvis plattformen skulle vise seg å ikke være samarbeidsvillig når du klager, kan du sende den klagen videre til oss i Forbrukerrådet, sier Iversen.

De anbefaler også å være forsiktig med forhåndsbestillinger dersom plattformen ikke har en refusjonsordning.

Flere rettigheter med fysiske spill

Thomas Iversen påpeker også overfor PressFire at du som forbruker har flere rettigheter om du kjøper fysiske spill, fordi den omfattes av hele forbrukerkjøpsloven. Det gjør den ikke for nedlasting. 

- Hvis spillet har feil eller avvik, så har digitalkjøperne dårlig vern.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Forbrukerrådet slakter digitale spillbutikker

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode