Annonse

Forbrukerrådet med kritikk av den nye OLED-Switchen

– De som kjøper den nye konsollen må være klar over feilen.

Forbrukerrådet med kritikk av den nye OLED-Switchen

– De som kjøper den nye konsollen må være klar over feilen.
23:58
13:03
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
13:03
23:58

(PressFire.no): Det var i fjor at det norske Forbrukerrådet ble med i en europeisk koalisjon for å få Nintendo til å endre hvordan de lager Joy-Con-kontrollerne til Switch-konsollen.

Disse kontrollerne har gjennom hele produksjonsløpet til konsollen siden 2017 hatt problemer med såkalt drifting.

Dette innebærer at forbrukere etter å ha brukt kontrollerne en stund vil få problemer med at figurer og kamera i spill beveger seg uten at man rører på analogstikkene – eller at bevegelsene hindres uten grunn – har øyensynlig vært et problem med alle modellene av konsollen. ​

Problemene kan gjøre det svært vanskelig å kontrollere spillet, spesielt i spill hvor presisjon er viktig.

Forrige fredag ble en ny Switch-utgave lansert med en ny og forbedret OLED-skjerm, men Forbrukerrådet siterer blant annet testnettstedet iFixit om hvordan kontrollerne på den nye Switch-utgaven er akkurat de samme som tidligere – og dermed har samme drifting-problem.

Forbrukerråds-koalisjonen leverte en rapport til Europakommisjonen sammen med mer enn 25 000 klager, men Nintendo har avvist ansvaret for problemene.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen (Foto: Forbrukerrådet)

– Vi er skuffet over at Nintendo ikke har gjort noe med svakheten når Switch-en kommer i ny versjon. Det betyr at forbrukere som kjøper den nye konsollen må være klar over feilen kan oppstå i produktet de kjøper, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

– Dette er ikke bare slett behandling av egne kunder, men har opplagt også en negativ miljømessig side ved at det blir produsert et utall av kontrollere som må repareres eller kasseres.

Forbrukerne har rett på gratis reparasjon eller ny vare uten kostnad når kontrolleren har fabrikasjonsfeil, forklarer Forbrukerrådet.

De som opplever problemer med drifting kan velge å klage rett til selger, altså plassen du kjøpte disse, eller til importøren av produktet – som i Norge er Bergsala AS.

Man har fem års reklamasjonsrett på alle spillkontrollere, hvilket betyr at samtlige Switch-kontrollere ute i markedet fortsatt er under reklamasjon. Det er nødvendig å klage så raskt man oppdager feilen.

Da PressFire testet elektronikkbutikker i Norge, brøt halvparten forbrukerkjøpsloven ved å ikke operere med fem års reklamasjonsrett.

– Vi anbefaler alle som opplever feil ved sine håndkontrollere å klage på dette med det samme feilen oppstår. Hvis du venter for lenge, kan det være «game over» med tanke rettighetene dine, sier Iversen.

– Vi forventer at selgerne og importøren har gode og enkle rutiner for å håndtere klager, sier Iversen. Dette er kostbar elektronikk med en svakhet som blir mer fremtredende ved bruk.

Forbrukerrådet advarer mot å forsøke å reparere feilen selv, fordi man da potensielt mister muligheten til å kreve gratis reparasjon.

– Selv om vi er veldig positive til at ting skal repareres, er risikoen stor for at forbrukeren kan ødelegge kontrolleren sin ved å forsøke en reparasjon selv. Vi anbefaler å overlate dette til selger eller produsent, som har verksted for slikt.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
– De som kjøper den nye konsollen må være klar over feilen.
Forbrukerrådet med kritikk av den nye OLED-Switchen
Erik Fossum

(PressFire.no): Det var i fjor at det norske Forbrukerrådet ble med i en europeisk koalisjon for å få Nintendo til å endre hvordan de lager Joy-Con-kontrollerne til Switch-konsollen.

Disse kontrollerne har gjennom hele produksjonsløpet til konsollen siden 2017 hatt problemer med såkalt drifting.

Dette innebærer at forbrukere etter å ha brukt kontrollerne en stund vil få problemer med at figurer og kamera i spill beveger seg uten at man rører på analogstikkene – eller at bevegelsene hindres uten grunn – har øyensynlig vært et problem med alle modellene av konsollen. ​

Problemene kan gjøre det svært vanskelig å kontrollere spillet, spesielt i spill hvor presisjon er viktig.

Forrige fredag ble en ny Switch-utgave lansert med en ny og forbedret OLED-skjerm, men Forbrukerrådet siterer blant annet testnettstedet iFixit om hvordan kontrollerne på den nye Switch-utgaven er akkurat de samme som tidligere – og dermed har samme drifting-problem.

Forbrukerråds-koalisjonen leverte en rapport til Europakommisjonen sammen med mer enn 25 000 klager, men Nintendo har avvist ansvaret for problemene.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen (Foto: Forbrukerrådet)

– Vi er skuffet over at Nintendo ikke har gjort noe med svakheten når Switch-en kommer i ny versjon. Det betyr at forbrukere som kjøper den nye konsollen må være klar over feilen kan oppstå i produktet de kjøper, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

– Dette er ikke bare slett behandling av egne kunder, men har opplagt også en negativ miljømessig side ved at det blir produsert et utall av kontrollere som må repareres eller kasseres.

Forbrukerne har rett på gratis reparasjon eller ny vare uten kostnad når kontrolleren har fabrikasjonsfeil, forklarer Forbrukerrådet.

De som opplever problemer med drifting kan velge å klage rett til selger, altså plassen du kjøpte disse, eller til importøren av produktet – som i Norge er Bergsala AS.

Man har fem års reklamasjonsrett på alle spillkontrollere, hvilket betyr at samtlige Switch-kontrollere ute i markedet fortsatt er under reklamasjon. Det er nødvendig å klage så raskt man oppdager feilen.

Da PressFire testet elektronikkbutikker i Norge, brøt halvparten forbrukerkjøpsloven ved å ikke operere med fem års reklamasjonsrett.

– Vi anbefaler alle som opplever feil ved sine håndkontrollere å klage på dette med det samme feilen oppstår. Hvis du venter for lenge, kan det være «game over» med tanke rettighetene dine, sier Iversen.

– Vi forventer at selgerne og importøren har gode og enkle rutiner for å håndtere klager, sier Iversen. Dette er kostbar elektronikk med en svakhet som blir mer fremtredende ved bruk.

Forbrukerrådet advarer mot å forsøke å reparere feilen selv, fordi man da potensielt mister muligheten til å kreve gratis reparasjon.

– Selv om vi er veldig positive til at ting skal repareres, er risikoen stor for at forbrukeren kan ødelegge kontrolleren sin ved å forsøke en reparasjon selv. Vi anbefaler å overlate dette til selger eller produsent, som har verksted for slikt.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Forbrukerrådet med kritikk av den nye OLED-Switchen

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode