Annonse
For første gang er ukomprimert «Super Mario World»-musikk tilgjengelig
Fant nye filer i Nintendo-lekkasje.

For første gang er ukomprimert «Super Mario World»-musikk tilgjengelig

Fant nye filer i Nintendo-lekkasje.
17:34
17:37
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
17:37
17:34
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): Det var ikke mye lagringsplass å finne på Super Nintendo-kassettene på starten av nittitallet. Da konsollen ble lansert var det knapt lagring å hente, mens det mot slutten av generasjonen ble utgitt større spill («Tales of Phantasia» og «Star Ocean» var de to største på seks megabytes).

0,5 MB!

«Super Mario World»-kassetten som fulgte med konsollen hadde bare 0,5 megabyte med lagring, noe som gjorde det nødvendig å komprimere lydfilene i spillet - noe som skapte den typiske «SNES»-lyden.

Nå har noen retro-entusiaster derimot fått til å gjenskape lydfilene fra spillet uten denne komprimeringen, og resultatet er de klareste versjonene av musikken i spillet som finnes.

Det har de siste månedene pågått en større lekkasje av interne Nintendo-filer etter at et datainnbrudd resulterte i en svært stor mengde med slike filer ble stjålet. Disse har så blitt dryppet ut med jevne mellomrom.

En av de nyeste lekkasjene fra dette innbruddet inneholdt filene og kildekoden (altså byggesteinene som er spillet) til «Super Mario Advanced», en portering av «Super Mario World» til GameBoy Advance.

Spillet brukte lyd-samples fra originalspillet, men kom med filnavn som ikke tidligere var tilgjengelig for de som hadde prøvd å gjenskape de ikke-komprimerte låtene fra spillet.

Det har vært en møysommelig affære, der spillhistorikerne har nistirret på bilder og video fra Nintendo som viser komponist Koji Kondo i studioet sitt – og dermed funnet ut hvilket utstyr han brukte.

Fra oversikten av instrumenter.

Dette har så blitt kryssreferert til når spillene kom ut og hvilke samples som er blitt brukt fra de forskjellige instrumentene (hjulet av de nye filnavnene).

Til slutt kunne man spikre sammen helt ferske varianter av original-lydsporet til «Super Mario World» ved å finne disse instrumentene og de riktige samplingene, denne gangen uten komprimeringen som var måtte til for Super Nintendo-spill.

Du kan høre alle låtene i spillelisten her, hvor flere legges ut daglig.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Fant nye filer i Nintendo-lekkasje.
For første gang er ukomprimert «Super Mario World»-musikk tilgjengelig
Erik Fossum

(PressFire.no): Det var ikke mye lagringsplass å finne på Super Nintendo-kassettene på starten av nittitallet. Da konsollen ble lansert var det knapt lagring å hente, mens det mot slutten av generasjonen ble utgitt større spill («Tales of Phantasia» og «Star Ocean» var de to største på seks megabytes).

0,5 MB!

«Super Mario World»-kassetten som fulgte med konsollen hadde bare 0,5 megabyte med lagring, noe som gjorde det nødvendig å komprimere lydfilene i spillet - noe som skapte den typiske «SNES»-lyden.

Nå har noen retro-entusiaster derimot fått til å gjenskape lydfilene fra spillet uten denne komprimeringen, og resultatet er de klareste versjonene av musikken i spillet som finnes.

Det har de siste månedene pågått en større lekkasje av interne Nintendo-filer etter at et datainnbrudd resulterte i en svært stor mengde med slike filer ble stjålet. Disse har så blitt dryppet ut med jevne mellomrom.

En av de nyeste lekkasjene fra dette innbruddet inneholdt filene og kildekoden (altså byggesteinene som er spillet) til «Super Mario Advanced», en portering av «Super Mario World» til GameBoy Advance.

Spillet brukte lyd-samples fra originalspillet, men kom med filnavn som ikke tidligere var tilgjengelig for de som hadde prøvd å gjenskape de ikke-komprimerte låtene fra spillet.

Det har vært en møysommelig affære, der spillhistorikerne har nistirret på bilder og video fra Nintendo som viser komponist Koji Kondo i studioet sitt – og dermed funnet ut hvilket utstyr han brukte.

Fra oversikten av instrumenter.

Dette har så blitt kryssreferert til når spillene kom ut og hvilke samples som er blitt brukt fra de forskjellige instrumentene (hjulet av de nye filnavnene).

Til slutt kunne man spikre sammen helt ferske varianter av original-lydsporet til «Super Mario World» ved å finne disse instrumentene og de riktige samplingene, denne gangen uten komprimeringen som var måtte til for Super Nintendo-spill.

Du kan høre alle låtene i spillelisten her, hvor flere legges ut daglig.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

For første gang er ukomprimert «Super Mario World»-musikk tilgjengelig

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode