Annonse
Annonse
Football Manager 2010
Stilling ledig: Liverpool trenger (snart) ny manager.

Football Manager 2010

Stilling ledig: Liverpool trenger (snart) ny manager.
3:57
17:47
Utvikler
Sports Interactive
Utgiver
Sega
Slippdato
30. oktober 2009
Plattformer
Windows, Mac, iOS
17:47
3:57

Siden de første Championship Manager-spillene dukket opp, har Sports Interactive rustet opp sin fotballmanagersimulator til hver årlige utgivelse. De fleste årganger har bydd på små forandringer, mens noen har vært mer omfattende.

«Football Manager 2010», som serien heter etter eierbyttet i 2004, er spillet som til nå introduserer oss for flest endringer. Og da tar vi i betraktning introduksjonen av 3D-kampsimulatormotoren og menyendringer – store som små – som har gjort sin inntreden i løpet av årenes løp, siden den spede starten for 17 år siden.

«FM 2010» er det mest komplette i serien, og klarer kunststykket å introdusere en bråte endringer og forbedringer som alle drar i samme retning. Den riktige.

Les også: Vårt intervju med «Football Manager 2010»-utvikleren.
Les også: Slik kan du prøvespille «FM 2010» gratis.

Er du en sofamanager, som til stadighet sitter og briljerer med dine taktiske kunnskaper og skjeller ut manageren mens du ser fotball med kompiser på TV? Vel, put the money where the mouth is og smett spilldisken til «FM 2010» inn i PC'en eller Mac'en.

STORE MENY-ENDRINGER

Det første som møter deg i år er den litt enklere registreringsprosessen som i fjor skaket opp FM-communityet.

Da måtte du først i butikken og handle spillet (eller kjøpe det digitalt), og så stole på et eget kodesystem i et program som feilet stygt og knelet på lanseringsdagen.

Nettopp dette rekrutterte noen nye spillpirater, da folk rett og slett gikk lei av å vente på verifiseringen av kjøpet og i stedet tjuvinstallerte spillet.

Heldigvis er dette noe SI Games har tatt notis av, og dermed forenklet autoriseringsprosessen.

Du ser også kjapt hvordan menyene har fått en kraftig ommøblering. Alt har fått en ny plass, utseendet er dramatisk endret og du blir pent nødt til å lære deg å sykle på nytt om du er en erfaren FM-spiller.

Den første timen går nok med til å banne litt, mens du forgjeves leter etter hvordan du kan be styret om å oppgradere treningsfasilitetene dine, eller sørge for at assistenttreneren din ikke automatisk setter spillere du tilbyr til andre klubber på transferlisten.

PressFire har brukt tiden siden spillansering godt. Det vil si i FM-land, og vi har gått fra avmålt entusiasme til uforbeholden kjærlighet i løpet av denne perioden. «FM 2010» er et fantastisk spill. 

Det er et par ting som gjør opplevelsen uovertruffen: Først og fremst måten SI Games har endret taktikkoppsettet på. Selv nybegynnere får en human introduksjon til spillet, uten at det går på bekostning av dybden og valgmulighetene de litt mer drevne søker etter.

På mange måter minner «FM 2010» om årets bilsimulatorkonge, «Forza Motorsport 3», i forhold til at man har angrepet det hele på samme måte: Det er både enklere for de ferske, samtidig som ekspertene blir tilfredsstilt i form av at spillet fremstår med flere muskler om man velger å montere av støttehjulene.

Veien til å finne din drømmetaktikk er mer human, men fortsatt like omfattende og med muligheter til å justere selv de minste detaljer.

Mer om det litt senere.

BEDRE KAMPVISNINGER

Den andre soleklare fordelen med årets utgave er at spillet, som det foreligger i butikk, føles mer gjennomarbeidet og inneholder langt færre feil.

Noe også utvikleren stresset var motivert av stempelet SI Games begynte å få de seneste årene.

Som FM-kunde ble man etter hvert vant til at spillet trengte en patch eller to før det var spillbart og finjustert, og slik skal det jo ikke være – selv om den første patchen er tilgjengelig på lanseringsdagen.

En annen positiv overraskelse er at spillet kjører betydelig raskere enn fjorårets utgave, og det til tross for at menyoppsettet og kampvisningen ser mer ressurskrevende ut – og dataene pakket inn i spillet har økt.

Dette betyr en god del for de som spiller FM på laptop, og ikke har en atomreaktor stående på kottet for å drifte en monster-PC.

Det leder oss over til et annet viktig poeng ved «FM 2010», nemlig kampvisningene.

Til nå har ikke 3D-grafikken imponert noen, og det er fortsatt mye å gå på. I fjor ble 3D-visningen introdusert, noe som splittet fansen i to. Det vi fikk var nær sagt selvsagt ikke på nivå med sportsarkadespill som FIFA  og Pro Evolution Soccer, men selv om man tok det med i regnestykket så var det et vaklende steg i retning av å venne folk til å se kampene, ikke bare diktere utfallet av de.

Les også: Vår anmeldelse av «FIFA 10».
Les også: Vår anmeldelse av «Pro Evolution Soccer 2010».

I år har Sports Interactive rustet opp 3D-visningene, og det merkes. Fortsatt er det episoder som etterlater deg med hoderisting og høye øyenbryn, men det er merkbare forbedringer på plass.

Når du befinner deg i en kampsituasjon, har plukket ut dine 11 i startoppstillingen, og melder deg klar til match, merker du hvordan taktikken er gjort med flytende: Som i «Football Manager LIVE», MMO-varianten som kom i fjor, kan du kaste ut ordre for å endre måten laget ditt spiller på - mens kampen pågår. Du kan be laget legge seg bakpå, spille langt og utnytte flankene, eller beordre alle mann i angrep og «skyt når du skimter kassa».

Å finne en passende taktikk er ikke enkelt, og som vi har nevnt før er dette et av områdene som SI Games har fokusert på å gjøre mer forståelig. Når du velger deg klubben du har lyst til å styre, får du opp en guide som gjennom åtte trinn spør deg hvordan du ønsker å spille fotball. Du blir grundig forklart hva hvert valg innebærer av spillestil og krav til stall. I sum erstatter eller komplimenterer dette skyveknappene som du før måtte inn å justere «manuelt» for hvert element av spillet.

For drevne FM’ere er det godt å vite at skyveknappene fortsatt eksisterer, om du for eksempel vil spesifisere at Lucas Leiva skal holde seg unna motstanderens 16-meter og vil at Daniel Agger skal forsøke langskudd så ofte sjansene byr seg.

MER HJELP FRA STØTTEAPPARATET

Pressekonferansene, som i fjor virket meningsløse og repeterende, er fortsatt med.

Du blir i løpet av sesongen nødt til å svare for resultatene dine, forventninger foran oppgjør og må introdusere nysigneringer foran pressen.

Det at du må tre inn i rampelyset også etter å ha hentet inn nysigneringer, gjør det hele litt mer meningsfullt.

Du må rett og slett forsvare mer – eller overlate ansvaret til en medievant assistent om du ikke gidder å svare på de samme, dumme spørsmålene.

Jeg sitter fortsatt igjen med et inntrykk av at dette er en av svakhetene ved spillet. Resten av de utenomfaglige aspektene gir deg mer mening enn pressekonferansene, selv om SI Games hardnakket forsvarer den med at alt du svarer får konsekvenser.

3D-visningene er på ingen måte perfekt, men i år bruker jeg denne i stedet for 2D, og føler den gir en ny dimensjon til spillet. Du vil jo gjerne se hvordan taktikken din fungerer i praksis, og da gjerne i 3D. Til neste år håper jeg på en enda bedre 3D-kampvisning, for dette er definitivt området som har rom for forbedring - men i år er den spiselig i forhold til «FM 2009».

Ett område som imidlertid har fått en etterlengtet oppjustering, er måten du kan bruke speiderapparatet ditt på. Du får konkrete tilbakemeldinger og samtidig forslag på hvordan du bedre kan utnytte motstandernes svakheter. Alt ved å trykke på én knapp, og så utføre taktikkbyttet eller sette ekstra fokus på en farlig spiss som forsvaret ditt står i fare for å havne i problemer med.

Du lærer deg i tillegg til å sette pris på oppsummeringen som kommer fra støtteapparatet, som ber deg om å finsikte talentene til passende ledere og nye spillere som kan passe behovet ditt, og forslag til treningstilpasninger.

For nybegynnere er «FM 2010» det mest tilgivende spillet i serien til nå. Endringene som er gjort fremstår mer intuitive enn noen gang, og snakker et fotballspråk i stedet for å kreve deg for inngående kjennskap til alle menyenes kriker og kroker – ting som sitter i fingrene om du har vært med fra starten.

Samtidig fremstår spillet som det største, mest omfattende og innholdsrike til dags dato – med sine 400. 000 ledere og spillere matet inn i spillet, med realistiske tallverdier som måler alle mulige variabler.

Det er bare opp til deg: Klarer du å plukke de 11 som skal sørge for at eksempelvis Liverpool ikke taper ytterligere ansikt? Jobben er nemlig (snart) tilgjengelig, kan det virke som.

Når du står der på sidelinja og river deg i håret over en håpløs Lucas Leiva som på ingen måte erstatter Xabi Alonso, eller bivåner at Fernando Torres drar på seg nok en strekkskade; sørg for å ha kjøpt en bedre erstatter du kan hive innpå enn David N’Gog…


NB! Spillet er ute til PC og Mac, og kan enten kjøpes fysisk eller via Steam. Du får også en forenklet versjon til PSP. Trenger du innsikt, råd og tips til taktikk eller lovende spillere? Ta turen innom forumet til FM Norge.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Mer om:
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Football Manager 2010

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum