Folka bak fiaskospillet «Bodycount» mister jobbene sine

Codemasters vil i stedet satse på mer racing.

14. september 2011 13:29

Codemasters har bekreftet at de ønsker å stenge avdelingen som står bak det nylig lanserte «Bodycount». Dette spillstudioet, lokalisert i Guildford utenfor London, teller 66 mennesker – og disse har nå bare 30 dager igjen før pultene må ryddes.

«Bodycount» ble sluppet til Xbox 360 og PlayStation 3 for knappe to uker siden, og fikk svært dårlige skussmål i anmeldelsene. Karaktersnittet på sider som Gamerankings ligger i skrivende stund på drøye 50 av 100 prosent. Svært dårlig for et FPS, med andre ord.

Codemasters forteller til Eurogamer at de ønsker å stenge Guildford-kontoret, og i stedet fokusere på sine spillstudioer som står bak suksessrike serier som «DiRT», «F1» og «Grid», i tillegg til å bruke mer ressurser på spillmotoren EGO.

Folka som står bak det nært forestående «F1 2011» holder til i Birmingham. Man ønsker også å styrke denne avdelingen til et nytt, hittil uannonsert bilspill som skal være i utvikling der.

Som det ofte heter når det skjer slike nedskjæringer i spillbransjen, oppfordrer Codemasters de berørte å søke på andre stillinger i bedriften.

Det var uvanlig mye turbulens i forbindelse med utviklingen av «Bodycount». Etter E3 i 2010 snek det seg ut rykter om at det hadde oppstått bråk og uenigheter, med det resultat at Stuart Black trakk seg fra prosjektet med umiddelbar virkning. Black var hjernen bak «Bodycount», og sto også bak 2006-spillet «Black». En annen viktig mann bak spillet, Adrian Bolton, trakk seg noen få måneder etter.

Spillet klarte bare så vidt å komme inn på Topp 40-salgslisten i «hjemlandet» England. «Bodycount» debuterte på en 36. plass i sin første uke, skriver Eurogamer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3