Finting og brassespark i fleng

Vi har spilt det nye «FIFA Street».

26. oktober 2011 14:43

LONDON (PressFire.no): «FIFA 12» har kommet, mottatt glødende kritikker, og står fortsatt som den desidert mest populære fotballserien – nok en gang.

Men hva skjedde med «FIFA Street»-serien? Denne høyhastighets triksefesten med merkelige karikaturer av kjente og kjære fotballspillere som tok fotballspillene langt inn i arkadeland. Umenneskelige brassespark, utrolige finter og et veldig kjapt og annerledes gameplay enn det du fant i de tradisjonelle «FIFA»-spillene var på menyen i «Street»-spillene.

Det korte svaret er at spillene på ingen måte satte salgsrekorder, og etter tre utgaver så det i 2008 ut til at EA var lei av hele greia. Det var helt til folkene bak hovedserien bestemte seg for å lage en egen versjon. Denne gangen uten å ta med den ekstreme karikaturen av sporten «FIFA Street»-spillene har vært.

Les mer: Vi intervjuet mannen bak EA Canada-skuta om «FIFA Street».

For når jeg setter meg ned med spillet er den mest åpenbare forskjellen er at den tegneserieaktige stilen er borte vekk. I stedet er det nesten en blåkopi av «FIFA 12» som ligger i bunn, med unntak av banene du spiller på.

Versjonen jeg får spille er 70% ferdig, noe som betyr at det ikke er så utrolig langt unna slipp, som skjer i første kvartal 2012. Det er Xbox-versjonen som skal til pers, men spillet kommer også på PS3 og PC.

Fotballspillenes svar på et slåssespill

En av utviklerne bak spillet, Sid Misra, følger vaktsomt med etter hvert som jeg drar av finter og mister ballen uten å helt vite hva jeg gjør. Det er mange, mange spesialtrekk du kan dra av her, og det føles litt som et slåssespill der du kan hamre løs på knappene for å score noen mål, men hvor du også må ha tunga rett i munnen mot bedre motstand.

- Det blir mange knappekombinasjoner å lære seg her. Prøver dere å lage et fotballens «Mortal Kombat»?

- Det var ingen dum sammenligning! Det gjenstår fortsatt en del finsliping på kontrollsiden, men vi prøver å ha med så mye som mulig.

Du kan selv velge hvilke moduser du vil spille, og mikse og trikse med forskjellige sammensetninger av ulike fotballsjangere – hvor store skal målene være, hvor mange spillere per lag, skal du ha med keeper?

Cageball er for eksempel inn denne gangen,

Futsal er også med for første gang. Det er, som i virkeligheten, en helt annen spillestil som må til for å få den dempede ballen inn i nota. Langskudd er vanskeligere å få til å sitte, og veggspill funker ikke like effektivt.

Låner litt fra «FIFA 12»

Det blir litt mye prøving og feiling fra min side med kontrolleren i hendene. Jeg har nok spilt for mye av originalserien, for jeg prøver å legge opp spillet mitt som i et tradisjonelt «FIFA»-spill. Etter et par runder begynner det å sitte litt bedre. Det å vippe opp ballen har fått en egen knapp, og introduserer et vell av lufttriks som ser spektakulære ut.

Det er lite som slår det å vippe ballen opp i forsvar, hæle ballen (som er i lufta) forbi et par motspillere, skyte ballen på hel volley via en vegg og så få spissen til å dra av et latterlig flott brassespark rett i mål.

Jeg liker også hvordan keeperen kan sendes opp som en ekstra angripende spiller, eller byttes ut med en utespiller. Det gir spillet et litt større taktisk preg, men kan bite deg i skinkene om du blir for høy på pæra.

- Hvor mye av «FIFA 12»-koden ligger i dette spillet?

- Vi har lånt både kollisjons/fysikkmotoren og presisjonsdriblingen fra «FIFA 12», og ting som gjør det lettere og kjappere for oss å utvikle spillet.

- Som for eksempel?

- Animasjonene og modellene til spillerne for eksempel, og forskjellige ting som lyssetting og noe teksturarbeid. Selve fintekatalogen og hvordan spillerne beveger seg i forhold til motstanderlaget er derimot helt nytt.

Blanke ark og fargestifter til

- Hvorfor ikke «FIFA Street FIRE»?

- Fordi dette er det første «Street»-spillet som vi lager. De tidligere spillene ble ikke laget av FIFA-teamet hos EA, så dette er vårt forsøk på å reboote serien og starte med blanke ark.

Og det ser det ut til at de har klart. Jeg får forklart at absolutt null og niks gjenstår av de gamle spillene, og det loves en større frihet i både modusvalg og online-muligheter.

Du kan også importere Virtual Pro-spilleren din fra «FIFA 12» og få erfaringspoeng på denne i «FIFA Street».

Det er litt hemmelighetshold over hvor mange lisensierte lag og spillere som skal være med. Det er neppe like mange som i hovedserien, og når jeg spør er svaret litt unnvikende. Også på om den norske eliteserien vil være representert.  

- Det vet vi rett og slett ikke enda, vi prøver å få til så mange som mulig, men det er litt opp til forhandlinger gjort andre steder i EA-systemet, svarer Misra, men legger lurt til:

- Når det er sagt, så skal en aldri si aldri…

«FIFA Street» kommer ut tidlig neste år, til Xbox 360, PlayStation 3 og PC.

Annonseringstraileren, sluppet i forbindelse med GamesCom-messen i august:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3