Finanssjefen i EA: - Noen folk har mer tid enn penger, og andre har mer penger enn tid

- Du vil sannsynligvis ikke ha en rosa Darth Vader.

29. november 2017 15:24

(PressFire.no): Det har virkelig buldra godt i Kraften rundt forretningsmodellen i «Star Wars: Battlefront 2», som etter massiv kritikk ble trukket rett før lansering.

- Finnes flere typer spillere

I den anledning har Gamesindustry snakket med finanssjefen til Electronic Arts, Blake Jorgensen, om responsen.

Han forklarer at det er viktig å lytte til brukerne og påpeker at de virkelig bør bli bekymret om de ikke gjør noen feil på veien og lærer av dem.

- Slik vi ser det er dette en god mulighet for oss til å skru på spillet, for å justere ting.

Videre påpeker han at spillerne følte at det var et spill hvor man kan betale for å vinne – såkalt pay-to-win.

- Realiteten er at det finnes flere typer spillere. Noen folk har mer tid enn penger, og andre har mer penger enn tid. Du vil alltid balansere mellom de to, sier han.

- Du vil nok ikke ha en rosa Darth Vader

Han blir også spurt om hvorfor de ikke holdt betalingene til kosmetiske digitale varer, så svarer han at det var ekstremt viktig å holde spillet tro mot «Star Wars»-universet.

- Det er en fantastisk merkevare som er bygget i løpet av mange, mange år. Så hvis du lager masse kosmetiske ting, så kan det hende du skitner til merkevaren. Darth Vader i hvitt er kanskje ikke logisk, sammenlignet med svart. For å ikke nevne at du sannsynligvis ikke vil ha Darth Vader i rosa.

- Vi har truffet spikeren på hodet med sportspillene

Foreløpig har spillgiganten skrudd av betalingsmodellene i «Star Wars: Battlefront 2», men Jorgensen er tydelig på at de ikke gir opp modellen.

- Vi lærer og lytter til nettsamfunnet for hvordan vi kan relansere i framtiden, og det kommer mer når vi vet mer. Men jeg vil si at vi definitivt ikke endrer strategi.

- Vi mener at strategien med dypt engasjerende spill, å holde nettsamfunnet sammen, og la folk få spille disse spillene med nytt innhold via events over tid er kritisk for framtiden til businessen vår.

- Vi føler vi har truffet spikeren på hodet på dette i sportsspillene, og vi vil fortsette å prøve å finne den beste modellen for hvordan dette fungerer i spill som ikke er sportsspill.

Følger ikkehistoriene

Mange spillere mener argumentene til finanssjefen i EA faller på egen urimelighet og påpeker at det er mange elementer i «Star Wars: Battlefront 2» som ikke er korrekt i henhold til historiene i filmene - blant annet hvem som kan være alliert med hvem, og hvilke tidsalder alt befinner seg i.

Foto: Creative Commons / Charlie Brewer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3