(PressFire.no): I fjor klarte gjengen bak brettspillet «The Doom That Came To Atlantic City!» å overbevise 1246 personer om å donere penger via Kickstarter for å få gitt ut spillet.
Til sammen klarte de å samle inn 122 874 dollar, eller over 700 000 norske kroner. Målet for kronerullingen var bare 35 000 dollar.
Spillet fikk mye oppmerksomhet, mye på grunn av humoristiske tonen som var blandet med inspirasjon fra den legendariske amerikanske science fiction- og skrekk-forfatteren H.P. Lovecraft.
Det var over ett år siden, men ingen har sett noe til brettspillet.
Nå har Kickstarter-nettsiden blitt oppdatert med ny informasjon, hvor mannen bak bak prosjektet skriver at pengene er brukt opp og spillet er kansellert.
- Alle feil det var mulig å gjøre, ble gjort. Noe på grunn av min manglende erfaring med utgivelser av brettspill, andre på grunn av egoistiske konflikter, rettslige problemer og tekniske utfordringer, skriver Erik Chevalier i oppdateringen og påtar seg mye av ansvaret for at det gikk så galt.
Chevalier bedyrer at han aldri har hatt som mål å svindle noen, og skriver at han har brukt mye tid på å friste investorer og tigge banker om lån for å få mer penger til finansieringen.
Mange av de som har donert penger til prosjektet, er naturligvis ikke fornøyde. Flere av dem skal ha registrert klager gjennom forbrukerorganisasjoner.
- Jeg har klaget inn for svindel, skriver en av dem.
I utgangspunktet stiller ikke Kickstarter noen garantier for at prosjektene leverer etter lovnadene, noe som også er bakgrunnen til vår kommentar – Vokt dem for ulven.
Når Penny Arcade Report kontakter ham, vil han ikke uttale seg før han har rådført seg med en advokat.
- Som du sikker kan forestille deg, er alt ganske kaotisk. Jeg vil ikke gjøre det verre ved å si feil ting, forteller han til nettsiden.
Ifølge Chevalier skal pengene ha blitt brukt på å starte firmaet The Forking Path, lage miniatyrer, flytte til Portland, kjøre programvare og leie kunstnere.
De to andre involverte, Keit Baker (spilldesigner og skribent) og Lee Moyer (illustratør), forklarer i et intervju med geekosystem at de aldri har sett en krone av verken forhåndssalg eller kronerullingen.
- Lee og jeg var ikke involvert i avgjørelsen som satte en stopper for dette spillet, og vi har fått feil informasjon om prosessen og tilstanden til spillet, forteller Keith Baker til nettsiden.
I sommer ble det også kjent at ett av de største prosjektene på Kickstarter, Tim Schafers «Broken Age», har brukt opp de nesten 20 milllioner kronene de fikk.
Etter at pengene hadde rullet inn og utviklingen var i gang, kom til slutt beskjed om at spillet ville bli utsatt.
Det var faktisk ikke før at vi i mars 2013 fikk en liten teaser trailer, hvor navn og handling blir avslørt. Vi har imidlertid ikke fått se noe av selve spillet, men Schafer og Double Fine jobber nå for å få finansiert resten av utviklingen.
Ifølge Schafer skyldes den «tomme» kontoen at han har «designet for mye spill».
Ironisk nok har Double Fine gitt ut andre spill i mellomtiden, og har i tillegg klart å samle inn over 1,2 millioner dollar til et nytt strategispill kalt «Massive Chalice».