(PressFire.no): Jeg må ærlig talt innrømme at det begynner å bli vanskelig å lete fram noen bevingende ord om Codemasters «F1»-serie.
Ikke fordi det er dårlig, men fordi mangelen på nyvinning tærer på etter å ha spilt disse spillene hvert år de siste åtte-ni årene.
Formel 1 er det ypperste innen motorsport, og som anmelder har jeg kost meg omtrent like mye hver gang. Helt til jeg skal sette meg ned å skrive.
For er det egentlig særlig å melde? Jeg har etterlyst klassiske F1-biler helt siden 21-utgaven, og savna ny teknologi under panseret like lenge.
Kan liksom ikke mase om dette i år igjen.
Det er nemlig slik at «F1 2025» føles gjenkjennbart med en gang man setter seg bak rattet.
Heldigvis virker det som om skjorta har fått en ekstra runde med strykejernet, og om det er slik – vi kommer tilbake til dette senere – at dette er Codemasters siste «F1»-spill, så er pakka vi nå får servert et mer enn okay punktum etter 16 år.
Grafisk har det aldri sett bedre ut, og det er et solid dytt opp fra fjorårsutgaven. Dette er nok en konsekvens av at man har skrotet den forrige konsollgenerasjonen.
Både baner og lyseffekter ser mye mer organisk og levende ut, og man ser markant forskjell om man kjører disse to spillene side om side, slik jeg gjorde under testperioden.
Det er imidlertid den samme Ego-motoren som durer i bakgrunnen, og dette betyr at fysikken er noenlunde den samme og krasj fremdeles ser utrolig tamme ut.
Ikke for det:
Det er så visst ikke en simulator vi har med å gjøre, men det hele føles tightere og bedre sammenskrudd, og det er lettere å føle seg som en skikkelig F1-stjerne denne gangen (i hvert fall for oss som aldri har ratta en slik bil selv).
Den største nyheten denne gangen er at «My Team» har fått en real overhaling. Mens man tidligere var både lageier og sjåfør, er man denne gangen satt inn som direktør, og må styre alt fra stort til smått.
Det gjelder utvikling av nye deler, og konflikter som måtte oppstå innad i organisasjonen.
Har karosseriavdelingen dratt en vits om motorgjengen? Enten avfeier du det som en vits, eller gir en reprimade om at «sånn skal vi ikke ha det på jobb».
Du må også hyre inn sjåfører, og du kan inngå samtaler for å hente inn nye til neste sesong.
Alt dette foregår stort sett via tekst, og det blir ganske mye å holde styr på. Det er likevel mye dypere enn før, og det føles meningsfullt å bruke tid på.
Når det er dags for løp, kan man selv velge hvilken sjåfør man vil spille som, og man er virkelig med på hele prosessen.
Noen ganger blir det kanskje litt vel mye å styre med, men kudos for å prøve noe nytt. Det er ikke akkurat hverdagskost i bilspill.
Ellers kan man som tidligere også kjøre «Driver Championship» med en av sjåførene fra virkeligheten. Dette er gode greier også i år, men det fungerer akkurat på samme måte som tidligere.
Denne gangen er det også dags for den tredje (og siste?) sesongen av F1-dramaet «Braking Point». Her følger vi det relativt nystartede teamet «Konnersport» og denne gangen kjemper de om å nå toppen.
Jeg skal ikke røpe historien, men forvent familiedrama, heroiske kjøresekvenser og tenners gnissel.
Det er billig, det er dramatisk og et fint tilskudd til alt det andre spillet disker opp med.
Noe som fortjener skryt, er den kunstige intelligensen. Der man tidligere hele tiden sto i fare for å bli torpedert når man bremset ned før en sving, er motstanderne nå flinkere til å vike unna.
De er også flinkere til å forsvare posisjonen sin ute på banen, og tevle mot hverandre. Det føles rett og slett som et mer ordentlig billøp.
Bare for moro, fyrte jeg opp det eldste «F1»-spillet jeg hadde tilgjengelig digitalt, nemlig «F1 2016».
Å være vitne til at samtlige av de som skal være verdens fremste sjåfører får et felles illebefinnende og krasje i første sving, er noe av det verste jeg har sett.
Mye har vært likt fra år til år i digital Formel 1, men good lord – noe har i hvert fall blitt bedre.
Når det kommer til hvordan man bør traktere det hele, kan man fint kjøre med både ratt og pedaler og håndkontroller. PS5s «Dualsense»-kontroller gir god feedback enten det dreier seg om mangel på veigrep eller ugrei vektfordeling.
Testkjøring av Formel 1-spill har vært en fast vår/sommertradisjon for meg i mange år nå, men hva som skjer videre henger stadig i lufta.
EA har visstnok ikke forlenget lisensen med F1, og med tanke på at de nettopp ga opp rallylisensen WRC, knytter det seg spenning rundt seriens framtid.
At Formel 1-bilene blir helt nye neste år, gir det hele en ekstra dimensjon.
Om dette så ble Codemasters siste, er det bare å si «vel blåst». Under panseret er det den samme traveren som styrer showet, og «F1 2025» er kanskje så bra som det får blitt med det som utgangspunkt.