Annonse

F1 2022

Formel 1 er fortsatt stas, men de såkalte nyhetene kunne de spart seg for.

F1 2022

Formel 1 er fortsatt stas, men de såkalte nyhetene kunne de spart seg for.
9:42
14:48
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
14:48
9:42

(PressFire.no): 2022-sesongen markerer nærmest en ny æra innen Formel 1. De nye bilene er helt annerledes konstruert med andre spoilere, større dekk og «ground effect», eller bakkeeffekt på godt norsk.

Kort fortalt betyr dette at hele bilens underside fungerer som en vinge, slik at den suger seg mot asfalten, og skaper et høyt marktrykk.

Dette gjør at man kan ta svinger i stor hastighet, men dersom effekten forsvinner, havner man i grusen før man rekker å si Schumacher.

Og dette har Codemasters klart å gjenskape i spillform. Personlig skal det alltid en viss tilvenning til når årets F1-utgave skal testes, men med disse forandringene, måtte ekstra runder til for å bli bekvem ute på asfalten.

Fort vant

For ellers er det ikke så alt for mye å skrive hjem om. Spillet ser fremdeles bra ut, slik det gjorde i 2020 og 2021, og kjøringen er like intens som tidligere.

På Xbox Series X glir det fint i 60 bilder i sekundet, noe både 2020 og 2021-utgaven gjorde på PS4, uten at det ser så veldig mye bedre ut denne gangen.

Også kjøringen føles som tidligere, unntatt de åpenbare forskjellene av rent bilmekaniske grunner.

Det handler som tidligere om et spill av det mer simulatoraktige slaget, men med et tonn av forskjellige vanskelighetsgrader og hjelpemidler, kan hvem som helst kjenne på følelsen av å være racinghelt.

Ikke helt

Vi må snakke litt mer om selve bilene. Den fundamentale forandringen på disse, har nemlig gjort sitt for å stokke om på resultatlistene. I hvert fall i starten av sesongen.

Spennende for oss, og sikkert frustrerende for dem som sliter med å få has på den nye bilen. Dette gjelder spesielt Mercedes-fører Lewis Hamilton.

Han vant syv mesterskap på rad, men tapte knepent mot Redbull-rival Max Verstappen i en avslutningsthriller av de sjeldne i 2021.

I 2022 har det imidlertid ikke gått på skinner for førstnevnte, som altså har slitt. Mercedes har også vært spesielt rammet av såkalt «porpoising», noe som betyr at bilen nærmest spretter avgårde i høye hastigheter.

Dette skjer på grunn av den tidligere nevnte bakkeeffekten.

«Porpoising» er imidlertid ikke simulert i spillet. Det kan det være flere grunner til, uten at jeg skal spekulere altfor mye.

Men det ene kan være at kjøremodellen er basert på data fra før man var klar over at dette ville bli et problem. Det andre at man kanskje har utelatt det av spillmessige årsaker.

Det er vanskelig å si om spillet hadde blitt bedre eller dårligere av dette, men det er litt merkelig at det ikke er med, når det viser seg å være et såpass stort aspekt ved årets sesong.

Solid pakke

Som vanlig er det karriere-delen som spiller hovedrollen.

Her kan du enten velge blant de ti eksisterende lagene, eller starte ditt eget, hvor du må bygge bilen selv.

Man kjører lange treningsrunder for å samle inn data som kan brukes til oppgraderinger av bilen og banetilvenning. Deretter følger kvalifisering og selve løpene.

Sprint-løpene som ble innført i årets sesong er også med.

«Fint vær...», «Jepp»

Lev glam-livet

Den største nyheten i fjor var en historiemodus kalt «Braking Point». Denne var helt klart ment for å surfe på Netflix-suksessen «Drive to Survive», og selv om jeg ikke var superimponert over narrativet, var det alt i alt en artig greie.

Jeg håpet faktisk på noe liknende i år, men her skuffer Codemasters (eller kanske EA) stort.

Den «store» nyheten denne gangen heter «F1 Life», og ble i forkant av lansering solgt inn som en opplevelse av hvordan det er å leve som F1-fører.

Og om det er dette de driver med, er jeg jammen meg glad jeg valgte en annen karrierevei.

Du har din egen stue, eller en «hub» om du vil. Her kan du plassere litt forskjellige møbler, endre tapet og annet skrell.

Du kan også få besøk av andre over nettet, som kan henge i stua di, og se på de samme møblene.

Spillet disker også opp med forskjellige klær du kan putte på figuren din. Disse kan kjøpes for lekepenger i spillet, og når du går tom for dette, kan du kjøpe flere for ekte penger. Æsj.

Formel 1?

Joda. Superbilene.

De fleste Formel 1-stjernene kjører fete biler, også utenfor banen, og superbiler finnes det også en håndfull av her.

Tilknyttet disse er noen utfordringer som for eksempel drifting eller kjøring på tid. Det er bare ikke så fryktelig gøy inne på en tom Formel 1-bane.

Så klart er det ikke plass til klassiske Formel 1-biler når man skal leke dukkehus og venneløs råner i «F1 Life».

Grrr!

F1 2022 byr på solid og gøy Formel 1-kjøring, akkurat som tidligere.

Jeg hadde imidlertid håpet at det spilltekniske fikk seg en overhaling, nå som man har helt nye biler og de nye konsollene er ute. Jeg får vente et år til.

Imens koser jeg meg med dette spillet. For det er fremdeles bra.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Formel 1 er stas, og det er fortsatt gøy å spille. Har du solid PC kan du kjøre i VR.
Negativt
Det ser og føles nesten akkurat likt som tidligere, og dukkehus trenger jeg ikke!
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Formel 1 er fortsatt stas, men de såkalte nyhetene kunne de spart seg for.
F1 2022
Martin Gramnæs

(PressFire.no): 2022-sesongen markerer nærmest en ny æra innen Formel 1. De nye bilene er helt annerledes konstruert med andre spoilere, større dekk og «ground effect», eller bakkeeffekt på godt norsk.

Kort fortalt betyr dette at hele bilens underside fungerer som en vinge, slik at den suger seg mot asfalten, og skaper et høyt marktrykk.

Dette gjør at man kan ta svinger i stor hastighet, men dersom effekten forsvinner, havner man i grusen før man rekker å si Schumacher.

Og dette har Codemasters klart å gjenskape i spillform. Personlig skal det alltid en viss tilvenning til når årets F1-utgave skal testes, men med disse forandringene, måtte ekstra runder til for å bli bekvem ute på asfalten.

Fort vant

For ellers er det ikke så alt for mye å skrive hjem om. Spillet ser fremdeles bra ut, slik det gjorde i 2020 og 2021, og kjøringen er like intens som tidligere.

På Xbox Series X glir det fint i 60 bilder i sekundet, noe både 2020 og 2021-utgaven gjorde på PS4, uten at det ser så veldig mye bedre ut denne gangen.

Også kjøringen føles som tidligere, unntatt de åpenbare forskjellene av rent bilmekaniske grunner.

Det handler som tidligere om et spill av det mer simulatoraktige slaget, men med et tonn av forskjellige vanskelighetsgrader og hjelpemidler, kan hvem som helst kjenne på følelsen av å være racinghelt.

Ikke helt

Vi må snakke litt mer om selve bilene. Den fundamentale forandringen på disse, har nemlig gjort sitt for å stokke om på resultatlistene. I hvert fall i starten av sesongen.

Spennende for oss, og sikkert frustrerende for dem som sliter med å få has på den nye bilen. Dette gjelder spesielt Mercedes-fører Lewis Hamilton.

Han vant syv mesterskap på rad, men tapte knepent mot Redbull-rival Max Verstappen i en avslutningsthriller av de sjeldne i 2021.

I 2022 har det imidlertid ikke gått på skinner for førstnevnte, som altså har slitt. Mercedes har også vært spesielt rammet av såkalt «porpoising», noe som betyr at bilen nærmest spretter avgårde i høye hastigheter.

Dette skjer på grunn av den tidligere nevnte bakkeeffekten.

«Porpoising» er imidlertid ikke simulert i spillet. Det kan det være flere grunner til, uten at jeg skal spekulere altfor mye.

Men det ene kan være at kjøremodellen er basert på data fra før man var klar over at dette ville bli et problem. Det andre at man kanskje har utelatt det av spillmessige årsaker.

Det er vanskelig å si om spillet hadde blitt bedre eller dårligere av dette, men det er litt merkelig at det ikke er med, når det viser seg å være et såpass stort aspekt ved årets sesong.

Solid pakke

Som vanlig er det karriere-delen som spiller hovedrollen.

Her kan du enten velge blant de ti eksisterende lagene, eller starte ditt eget, hvor du må bygge bilen selv.

Man kjører lange treningsrunder for å samle inn data som kan brukes til oppgraderinger av bilen og banetilvenning. Deretter følger kvalifisering og selve løpene.

Sprint-løpene som ble innført i årets sesong er også med.

«Fint vær...», «Jepp»

Lev glam-livet

Den største nyheten i fjor var en historiemodus kalt «Braking Point». Denne var helt klart ment for å surfe på Netflix-suksessen «Drive to Survive», og selv om jeg ikke var superimponert over narrativet, var det alt i alt en artig greie.

Jeg håpet faktisk på noe liknende i år, men her skuffer Codemasters (eller kanske EA) stort.

Den «store» nyheten denne gangen heter «F1 Life», og ble i forkant av lansering solgt inn som en opplevelse av hvordan det er å leve som F1-fører.

Og om det er dette de driver med, er jeg jammen meg glad jeg valgte en annen karrierevei.

Du har din egen stue, eller en «hub» om du vil. Her kan du plassere litt forskjellige møbler, endre tapet og annet skrell.

Du kan også få besøk av andre over nettet, som kan henge i stua di, og se på de samme møblene.

Spillet disker også opp med forskjellige klær du kan putte på figuren din. Disse kan kjøpes for lekepenger i spillet, og når du går tom for dette, kan du kjøpe flere for ekte penger. Æsj.

Formel 1?

Joda. Superbilene.

De fleste Formel 1-stjernene kjører fete biler, også utenfor banen, og superbiler finnes det også en håndfull av her.

Tilknyttet disse er noen utfordringer som for eksempel drifting eller kjøring på tid. Det er bare ikke så fryktelig gøy inne på en tom Formel 1-bane.

Så klart er det ikke plass til klassiske Formel 1-biler når man skal leke dukkehus og venneløs råner i «F1 Life».

Grrr!

F1 2022 byr på solid og gøy Formel 1-kjøring, akkurat som tidligere.

Jeg hadde imidlertid håpet at det spilltekniske fikk seg en overhaling, nå som man har helt nye biler og de nye konsollene er ute. Jeg får vente et år til.

Imens koser jeg meg med dette spillet. For det er fremdeles bra.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

F1 2022

Positivt
Formel 1 er stas, og det er fortsatt gøy å spille. Har du solid PC kan du kjøre i VR.
Negativt
Det ser og føles nesten akkurat likt som tidligere, og dukkehus trenger jeg ikke!
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode