Annonse
Annonse
«Europa Universalis» i klasserommet?
Utvikler gir bort spillene sine til svenske skoler.
24. November 2012, 14:02

(PressFire.no) Spill har kommer mer og mer på banen som et mulig undervisningsverktøy de seneste årene, en utvikling de store spillstudioene omfavner.

Valves «Portal 2» fikk for eksempel en egen vri med matematikk og fysikk-oppgaver via siden teachwithportals.com – noe IKT Norge gjerne ville gjøre en norsk vri på.

Nå vil Paradox Entertainment også komme inn i varmen i klasserommet.

Tiden er inne for at elever og lærere skal kunne bruke spill i undervisningen, skriver Susana Meza fra svenske Paradox i en pressemelding, der de kunngjør at spillene deres vil bli gitt bort gratis til bruk for skoleundervisning. 

– Elevene kan bruke spill for å få kunnskap og direkte innsikt i komplekse hendelser. Vi vil gi svenske skoler sjansen til å bruke spill i undervisningen, da det er et fantastisk verktøy å jobbe med, står det.

Det er med denne tanken at Paradox derfor gir bort spillene sine gratis til svenske skoler for undervisning. 

Basert på verdenshistorien

Flere av disse titlene er basert på verdenshistorien, og det er nettopp her Paradox mener at de har noe å komme med.

– Spillene våre er jo ikke ment for undervisning, vårt mål har jo først og fremst vært å engasjere spilleren, innrømmer Paradoxs studiosjef Johan Andersson.

Men ettersom vi skaper spill som er historisk korrekte og som man viser hvordan man styrer et land gjennom en viss tidsreise, vekkes historien til liv. Det er sånn skoleundervisning bør være – en utfordrende opplevelse der informasjon gis naturlig til eleven, fortsetter han.  

Paradox har sterke røtter i strategispill-sjangeren, med etablerte serier og titler som «Europa Universalis», «Victoria II» og «Hearts of Iron III». 

Det er disse spillene Paradox vil ha inn i skolen, som de mener at passer godt inn i leksjoner angående historie, samfunnsvitenskap, geografi og datakunnskap.

Flere vil inn i klasserommet

De er absolutt ikke alene i å ville legge til digital interaktivitet til skolegangen.

Atari-grunnleggeren Nolan Bushnell har tidligere ytret et ønske om å bruke spill i undervisning – og påstår at videregående på den måten kan kuttes ned til ett år

– Dagens skolesystem er dysfunksjonelt. Det lærer barn å ikke være kreative. Vi må omdefinere utdanningen, sa Bushnell til PressFire da.

En mindre profilert spillskapet her på hjemmeplan er stepappa Marius Mathisen, som lagde sitt eget spill for å hjelpe utviklingshemmede Angelina (8) å lære på en effektiv og morsom måte.

Nå prøver han å samle penger for å gi bort iPader til Jeløy Spesialskole, så de kan spille «Angelinas Verden» og andre lignende spill der. 

Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum