Annonse
Etter syv år med koding greide han endelig å lage «Super Mario Bros.» til Commodore 64
Men så kom Nintendo...

Etter syv år med koding greide han endelig å lage «Super Mario Bros.» til Commodore 64

Men så kom Nintendo...
19:03
15:57
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
15:57
19:03

(PressFire.no): På Commodore 64-forumet Lemon64.com har bruker ZeroPaige greid det «umulige» - han har portet «Super Mario Bros.» til den gamle datamaskinen.

Ikke bare har han fått spillet til å kjøre med scrolling enda glattere enn på NES, men han har fått alt av fysikk og musikk med også – den er bortimot perfekt.

Du kan selv se forklaringen hans og instruksjoner på hvordan du kan spille spillet (både på emulator og på faktiske maskiner) her, og han røper også at det tok hele syv år med koding for å bli ferdig.

Porteringen er så bra at selv «minus world»-trikset, hvor du kan glitche deg gjennom en vegg for å komme deg til en ekstra (buggy) bane, fungerer. Det er imponerende greier.

Men alt som er godt må røskes fra oss. Nintendo har allerede sendt advokat-ninjaene på arbeidet, og flere nettsider som har hatt spillet til nedlasting har fått beskjed om å fjerne lenkene.

Sånn er det når reglene sier at selskaper må beskytte merkevarene sine eller risikere å miste dem. Men er du litt google-flink finner du sikkert spillet læll.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Men så kom Nintendo...
Etter syv år med koding greide han endelig å lage «Super Mario Bros.» til Commodore 64
Erik Fossum

(PressFire.no): På Commodore 64-forumet Lemon64.com har bruker ZeroPaige greid det «umulige» - han har portet «Super Mario Bros.» til den gamle datamaskinen.

Ikke bare har han fått spillet til å kjøre med scrolling enda glattere enn på NES, men han har fått alt av fysikk og musikk med også – den er bortimot perfekt.

Du kan selv se forklaringen hans og instruksjoner på hvordan du kan spille spillet (både på emulator og på faktiske maskiner) her, og han røper også at det tok hele syv år med koding for å bli ferdig.

Porteringen er så bra at selv «minus world»-trikset, hvor du kan glitche deg gjennom en vegg for å komme deg til en ekstra (buggy) bane, fungerer. Det er imponerende greier.

Men alt som er godt må røskes fra oss. Nintendo har allerede sendt advokat-ninjaene på arbeidet, og flere nettsider som har hatt spillet til nedlasting har fått beskjed om å fjerne lenkene.

Sånn er det når reglene sier at selskaper må beskytte merkevarene sine eller risikere å miste dem. Men er du litt google-flink finner du sikkert spillet læll.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Etter syv år med koding greide han endelig å lage «Super Mario Bros.» til Commodore 64

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
dark mode