Etter 24 år har noen endelig rundet «Doom 2» ett hundre prosent

Bug til besvær.

4. september 2018 18:47

(PressFire.no): Det tok bare 24 år, men noen har endelig funnet ut hvordan de kan runde «Doom 2» med 100 prosent av alle hemmeligheter funnet.

Det er YouTuber og «Doom»-guru Zero Master som har gjort bragden, som så langt hadde vært «umulig», der han endelig fant den aller siste hemmeligheten uten å bruke juksekoder for å gå gjennom vegger.

Det hadde faktisk gått så lang tid at det var bred enighet om at det var en bug i spillet som gjorde at et hemmelig område i spillet ikke ble talt med (selv om spilleren kunne komme seg inn i det).

Her kommer den knallharde forklaringen – hold fast på frontallappen:

Bane femten i «Doom 2» har elleve hemmeligheter, men den fjerde av disse har ikke før nå vært mulig å «låse opp». Dette har stor betydning for såkalte speedrunnere, altså folk som prøver å spille ferdig spillet så kjapt som mulig, gjerne med samtlige ting gjort i spillet.

På sluttskjermen for hver bane blir antallet hemmeligheter funnet talt opp, men «buggen» har gjort at det bare var mulig å få totalt 90 prosent her.

Selve «hemmeligheten» det er snakk om er en teleporteringsplattform du finner bak en gjemt dør, og den får du brukt uten problemer, men spillet registrerer ikke at du har funnet den, fordi det usynlige området du må være borti for å trigge «A SECRET IS REVEALED»-teksten ligger for nærme teleporteringsplattformen.

Spillerfiguren svever over triggeren.

Tråkker du inn i området blir du teleportert til en annen plass (fordi du også tråkker inn i teleporteren), uten at spillet registrerer at du har funnet det hemmelige rommet (fordi du ikke har vært bort i det usynlige feltet).

Zero Master omgikk dette ved å lure med seg en fiende (en såkalt Pain Elemental) som spytter ut mindre fiender (Lost Soul) hele veien bort til plattformen.

Ved å stille seg på en spesifikk plass under døra inn til det hemmelige området, fikk han slemmingen til å spytte ut en fiende rett over seg akkurat idet døren ned, noe som gjorde at spillet ikke greide å henge med i svingene – og spilleren blir plassert ned under teleporteren.

Og dermed innenfor det mytiske området som måtte til for å trigge hemmeligheten.

Dermed kan spillet fullføres for første gang med 100 prosent av hemmelighetene «funnet» – 24 år etter spillet ble lansert. «Doom»-skaper John Romero gikk ut på Twitter og gratulerte Zero Master med bragden.

Under her ser du en video av teknikken (hopp til 3:01 i videoen):

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3