Endrer «Overwatch»-reglene igjen

Var for mye uavgjort, men spillet ble forvirrende, mener Blizzard.

20. april 2017 12:47
«Boop»

(PressFire.no): Vi skrev tidligere om at Blizzard ville gjøre endringer i «Overwatch» for å få bukt med antallet uavgjortkamper.

Omtrent seks prosent av alle kampene endte opp i uavgjort i Competetive Play, noe de mente var alt for mye. Endringene ble først testet ut på betaklienten, før de endte opp i 1.10-patchen.

Endringene gikk på at et lag nå ikke lenger trengte å faktisk ta over et mål, men bare komme seg nærmere å vinne enn motstanderen.

- Denne nye regelen gjorde at uavgjort ble svært sjeldent, skriver Blizzard på spillets offisielle forum, men påpeker at det gjorde andre ting mer klumsete, spesielt på banen Hanamura.

Over på et blunk

For de nye reglene gjorde at – dersom lag A var på defensiven, og greide å sørge for at lag B ikke kom seg fremover i det hele tatt – så trengte de bare å komme seg én ynkelig prosent over null for å vinne.

Altså bare ett lite napp i prosentene, og alt var plutselig over.

- Den øyeblikkelige seieren endte ofte i forvirrelse over hva som hadde skjedd. Var det noen som gjorde en feil, eller var det en angripende Lucio som dro av en amazing boop?, undrer Blizzard selv i forumposten.

Dermed skal ting endres igjen, og lagene må nå ha minst 33 prosent progresjon for å kunne vinne.

Og her er slik det skal fungere:

Noen eksempler

- Lag A angriper det første målet på Hanamura, men får bare 10 prosent progresjon. Lag B angriper så, og får 20 prosent. Dette blir uavgjort, fordi ingen av lagene har fått de nødvendige 33 prosentene.

- Lag A angriper det første målet på Hanamura, og får 90 prosent før tiden er over. Lag B angriper så, og greier bare 40 prosent. Dette betyr at lag A vinner, siden de fikk mer enn lag B og fikk mer enn de nødvendige 33 prosentene.

- Lag A angriper det andre målet på Hanamura, og tar helt over med 3:00 igjen på klokka. Lag B angriper så, og tar over på overtid med 0:00 igjen. Lag A er nå på offensiven igjen, men greier bare å ta over 20 prosent før tiden renner ut. Dette blir uavgjort, fordi de ikke kom seg over de nødvendige 33 prosentene.

Denne forandringen betyr at det blir litt flere uavgjortkamper igjen, men fortsatt mye mindre enn tidligere, ifølge Blizzard, som sier de heller synes den bedre forståelsen for akkurat hvorfor utfallet har blitt slik det har blitt er viktigere.

Endringen kommer i en fremtidig patch – vi tipper om ikke fryktelig lenge.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3