En av originalutviklerne bak «Grand Theft Auto», Gary Penn, forteller til Gamasutra at den mye omtalte serien kunne ha blitt stoppet allerede i sin spede begynnelse. Grunnen var dårlig programmering, og at spillet ikke var så realistisk som først ønsket.
- Et av problemene vi møtte på var stabiliteten. Spillet kræsjet hele tiden. Så det var helt umulig å teste ut nye ting du hadde programmert inn i spillet, forteller Penn.
Kombinasjonen av en middelmådig kjørefølelse og et oppdragssystem som ikke fungerte, gjorde at «Grand Theft Auto» føltes som et prosjekt som ikke kunne reddes. Det måtte en bug til for å redde hele serien fra å gå i vasken. Politistyrken i spillet gikk fra å være realistiske politistyrker til å prøve å kjøre deg i grøfta.
- Det var da vi skjønte at det var dette som gjorde spillet morsomt. Spillet ble mer dramatisk og det sluttet å være en kjedelig bilsimulator.
«Grand Theft Auto» er blitt selve ikonet for godt spilldesign og en syndebukk som stadig beskyldes for å gi folk voldelige tendenser. Likevel kan ingen nekte for at serien er blitt en salgssuksess: Det siste spillet, «Grand Theft Auto IV», solgte hele 17 millioner kopier på verdensbasis.
Intervjuet med Gary Penn er tatt ut fra boken Replay: The History of Videogames og er gjort tilgjengelig online av Gamasutra.