EA legger ned «Dead Space»-studioet

Usikkert om «Uncharted»-skaperen vil fortsette på «Star Wars»-spillet.

17. oktober 2017 22:25

(PressFire.no): Det er Electronic Arts-sjefen Patrick Söderlund som selv kommer med den triste beskjeden om at Visceral Games, studioet som skapte «Dead Space»-serien, legges ned.

I blogginnlegget forteller Söderlund om hvor fort bransjen beveger seg og at de har testet deres nye spill på spillere, og at det ikke er i tråd med hva spillerne ønsker seg.

Dermed flyttes spillet nå til EA sitt studio i Vancouver, som angivelig vil beholde den «fantastiske grafikken og sitt autentiske «Star Wars»-univers».


- Spillerne ville ha noe annet

Det har lenge vært kjent at studioet har jobbet med et actioneventyr sammen med «Uncharted»-veteranen Amy Hennig i spissen.

Spillet gikk under kallenavnet «Ragtag» og skal ha vært et historiebasert og lineært eventyrspill, men tilbakemeldingene fra spillerne skal ifølge Söderlund ha vært at de heller ønsker seg et spill de kan komme tilbake til og spille over lang tid.

- Til slutt betyr det at vi endrer spillet til å bli en bredere opplevelse som tilbyr mer variasjon og spillerkontroll, som låner av mulighetene i Frostbite-motoren og ser på sentrale elementer på en ny måte fo rå gi spillerne et «Star Wars»-eventyr med mer dybde og bredde å utforske.

Amy ombord?

Det er foreløpig uklart om Amy Hennig vil være involvert med omformingen av spillet når det flyttes til EA Vancouver.

I en e-post til Kotaku skal en EA-representant ha fortalt at de er i samtaler med Amy Hennig og hva hun skal gjøre videre.

Det hører også med til historien at Visceral Games ledet utviklignen av fiaskoen «Battlefield Hardline», som igjen ledet til at en av grunnleggerne sa opp.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3