Annonse

E-sport blir medaljegren under Asialekene

Det melder Den olympiske komité i regionen.

E-sport blir medaljegren under Asialekene

Det melder Den olympiske komité i regionen.
3:57
14:16
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
14:16
3:57

(PressFire.no): E-sport tar et stort steg mot olympisk deltakelse, og blir innen få år en medaljegren (eller flere) under lekene i Kina.

Det melder Den Olympiske Komité i Asia (OCA), som har gått sammen med Alibaba – en av verdens største e-handelstjenester – sin sportsavdeling, Alisports.

Sponsoren, som i fjor investerte nesten 1,3 milliarder kroner i The International Esports Foundation, trår dermed ytterligere inn på markedet.

Allerede neste år vil e-sport være en del av Asialekene, som avholdes fra august til september 2018 i Indonesia. Der blir det hele omtalt som en «demonstrasjon», mens det i 2022-lekene i Kina vil være en rett frem medaljesport.

- Den olympiske komité i Asia har alltid vært fokusert på arven, utviklingen og forbedringen av asiatisk sport, sier presidenten i OCA, Ahmad Fahad Al-Sabah i en uttalelse.

- Vi ser frem til de fremoverlente konseptene innen sport sammen med Alisports, som skal hjelpe oss med sin tyngde og erfaring innenfor e-sport.

Det er ikke sagt noe om hvilke e-sporter som skal være med i lekene, men det er ikke vrient å se for seg at «League of Legends», «Dota 2» og «Counter-Strike: Global Offensive» står langt fremme i køa.

Asialekene er annerkjent av Den Olympiske Komité, og regnes som den nest største flersportslige begivenheten etter selve OL.

E-sport har økt kraftig både i popularitet og økonomi de siste årene. Bare i fjor økte omsetningen i bransjen med over 41 prosent, til rundt seks milliarder kroner i år, ifølge analyseselskapet Newzoo.

Brorparten av pengene omsettes via sponsorer, annonsører, mediarettighetere og utgifter til spillselskapene som produserer spillene.

Det globale e-sportpublikummet vil ifølge Newzoo nå 385 millioner i løpet av 2017, med 191 millioner «entusiaster».

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Det melder Den olympiske komité i regionen.
E-sport blir medaljegren under Asialekene
Erik Fossum

(PressFire.no): E-sport tar et stort steg mot olympisk deltakelse, og blir innen få år en medaljegren (eller flere) under lekene i Kina.

Det melder Den Olympiske Komité i Asia (OCA), som har gått sammen med Alibaba – en av verdens største e-handelstjenester – sin sportsavdeling, Alisports.

Sponsoren, som i fjor investerte nesten 1,3 milliarder kroner i The International Esports Foundation, trår dermed ytterligere inn på markedet.

Allerede neste år vil e-sport være en del av Asialekene, som avholdes fra august til september 2018 i Indonesia. Der blir det hele omtalt som en «demonstrasjon», mens det i 2022-lekene i Kina vil være en rett frem medaljesport.

- Den olympiske komité i Asia har alltid vært fokusert på arven, utviklingen og forbedringen av asiatisk sport, sier presidenten i OCA, Ahmad Fahad Al-Sabah i en uttalelse.

- Vi ser frem til de fremoverlente konseptene innen sport sammen med Alisports, som skal hjelpe oss med sin tyngde og erfaring innenfor e-sport.

Det er ikke sagt noe om hvilke e-sporter som skal være med i lekene, men det er ikke vrient å se for seg at «League of Legends», «Dota 2» og «Counter-Strike: Global Offensive» står langt fremme i køa.

Asialekene er annerkjent av Den Olympiske Komité, og regnes som den nest største flersportslige begivenheten etter selve OL.

E-sport har økt kraftig både i popularitet og økonomi de siste årene. Bare i fjor økte omsetningen i bransjen med over 41 prosent, til rundt seks milliarder kroner i år, ifølge analyseselskapet Newzoo.

Brorparten av pengene omsettes via sponsorer, annonsører, mediarettighetere og utgifter til spillselskapene som produserer spillene.

Det globale e-sportpublikummet vil ifølge Newzoo nå 385 millioner i løpet av 2017, med 191 millioner «entusiaster».

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

E-sport blir medaljegren under Asialekene

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode