(PressFire.no): Det er i anledning spillkonferansen Sweden Game Conferance i Skövde at daglig leder i Massive Entertainment, Alf Condelius, forteller at de skyr politisk standpunkt i spillene sine, det rapporterer Gamesindustry.biz.
- Det er en balansegang fordi vi kan ikke være åpent politiske i spillene våre. Så for eksempel i «The Division» er det en dystopisk framtid og det finnes masste tolkninger om at det er en framtid vi ser slik samfunnet beveger seg framover, men det er det ikke, det er en fantasi.
Videre forklarer han at det er et univers de har lagd hvor folk kan utforske hvordan de kan være en god person i en verden som sakte forfaller.
- Men folk liker å putte politikk inn i det, og vi skyr bort fra de tolkningen så mye som vi kan fordi vi ikke vil ta et standpunkt på dagens politikk.
- Det er dårlig butikk, dessverre… det er sannheten, slår han fast.
- Likevel er det interessant og det er en diskusjon vi har, en pågående diskusjon vi har om brukerne våre, selvfølgelig, fordi folk liker å putte inn sine egne tolkninger inn i universet vi har lagd, og de vil se sin egen realitet i fantasiene vi har gitt dem, og historiene som spillene er.
Derfor er det et bevisst valg å la ting stå åpent for tolkning.
I deres nye spill basert på «Avatar»-filmene har de imidlertid ikke muligheten til å være åpne for tolkning – filmene har et konkret miljøbudskap om at menneskeheten ødelegger jorden.
- Det er politisk, innrømmer Condelius.
- Men vi går ikke ut og sier at du skal stemme på denne personen eller at du ikke skal gjøre dette, men det er et politisk standpunkt selvfølgelig, og vi mener det er viktig.
«The Division 2» slippes 15. mars 2019, mens «Avatar»-spillet foreløpig ikke har få noen dato.