- «Diablo III» blir så vanskelig som mulig

- Vi skrudde opp vanskelighetsgraden helt til testgruppen sa stopp. Så doblet vi den, sier Blizzard.

7. mai 2012 09:50

(PressFire.no): Da «Diablo II» kom i 2000, gjorde det seg blant annet bemerket med et illsint tak på vanskelighetsgraden.

Erfarne spillere kunne spille seg opp til det ubarmhjertige «Hell»-nivået, hvor selv vanlige fiender ble en formidabel utfordring. Ekstra sadomasochistiske rollespillere kunne til og med spille på en «Hardcore»-innstilling, hvor man dør for godt om uhellet er ute.

«Diablo III»-produsenten Jay Wilson hevder at serien blir vanskeligere enn noen gang når det tredje kapittelet ankommer neste uke.


- Spillerne er bedre enn oss

- Vi hadde en superdreven testgruppe internt som testet «Inferno», og vi kom til punktet hvor de følte at den var vanskelig nok.

- Så doblet vi vanskelighetsgraden, sier han i et videointervju med IGN.

Inferno er den nye vanskelighetsgraden for hardhausene som kommer seg fordi de tre første gradene og når øverste ferdighetsnivå. Her skal de fleste tilsynelatende få noe å bryne seg på.

- Uansett hvor gode vi er, vet vi at spillerne våre kommer til å bli bedre. Vårt fokus har vært på å gjøre det så vanskelig som vi fikk til, fortsetter produsenten med en forholdsvis stiv mine.


Må ikke være flere

Til tross for det insisterer utvikler Blizzard på at «Diablo III» kan fullføres mutters alene av kyndige demonslaktere. Men det krever at man er bevisst på alle styrkene til figuren man spiller.

- Vi designet ikke Inferno for samarbeidsspilling, selv om det er en fordel. Spillet skalerer vanskelighetsgraden etter hvor mange som spiller, røper Wilson i intervjuet.

Til gjengjeld ser det ut til å bli en knallhard nøtt å knekke. På «Inferno» kan selv helt vanlige fiender få en rekke nye ferdigheter, som gir dem en helt annen brodd rent taktisk.

De som kommer seg gjennom uværet kan heldigvis se frem til det aller hvasseste utstyret i spillet. Hver akt i spillet, og det er fire av dem, skal by på unike våpen og rustningesett på øverste vanskelighetsgrad.

Kanskje gjelder det de som spiller på TV-en en dag også, om den beryktende konsollversjonen av «Diablo III» blir sluppet.

«Diablo III» kommer den 15. mai til Windows og OS X. Om du har lyst på en smakebit av Helvete så kan du ta en titt på åpningssekvensen under.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3