Dette spillet er laget av en datamaskin

Kan kunstig intelligens revolusjonere spillutvikling?

17. mars 2012 16:03

(PressFire.no): Angelina er ikke som spillutviklere flest. Hun finnes nemlig bare innenfor et virvar av kabler og elektroniske duppeditter. Hun er et dataprogram, en kunstig intelligens.

Det er kanskje ikke noe nytt at elementer av dataspill er automatisk generert. Men «Space Station Invaders» er ett av flere spill Angelina har laget så å si på egenhånd. Og dét er ikke hverdagskost.

Kan lage to mobilspill i døgnet

Mannen bak Angelina er Michael Cook, en forsker innen datavitenskap ved Imperial College i London.

- Det er bare helt nylig at vi har spurt oss selv om en metodisk kan generere et helt spill, sier han til New Scientist.

Selv om «Space Station Invaders» kanskje ikke blir noen tidløs klassiker i seg selv, synes Cook å ha funnet svaret sitt.

- I teorien er det ikke noe i veien for at en spilldesigner kan sette seg ned med Angelina og lage et spill til App Store hver 12. time, sier han.

Anvendt evolusjon

Teknikken Angelina har tatt i bruk for å lage spillet er kjent som «cooperative co-evolution», eller kooperativ koevolusjon, for å bruke en krampaktig oversettelse.

Det går ut på at systemet genererer forskjellige elementer, eller «arter», av spillet, som for eksempel oppbygning av nivåene, fiendenes oppførsel og spillerens power-ups, for så å sette dem i en evolusjonsprosess.

Nivåene blir i første omgang satt sammen helt tilfeldig. Tilfeldige fiender og power-ups med tilfeldige egenskaper kastes oppi gryta.

Nyanser og humor

Ved å mutere og krysse de mest vellykkede «artene» utvikles de til neste generasjon. Denne prosessen gjentar seg typisk omkring 400 ganger.

Resultatene er, ifølge Cook, overraskende nyanserte.

På et av nivåene får spilleren for eksempel en power-up som gjør at en kan hoppe høyere. Men en skjønner fort at en likevel ikke når opp til plattformen, og utgangen, rett over. For å komme videre, må en dra til et annet område av nivået.

- Det var veldig presist designet, for ikke å gjøre det for enkelt for spilleren å komme seg opp til utgangen, sier Cook, om det som nesten kan sees på som et frekt innslag av humor fra Angelina sin side.

Verktøy for spillutviklere

Angelina kan ennå ikke gjøre absolutt alt selv. Cook må legge inn grafikken og lyden selv. Men han tror ikke spillutviklere bør uroe seg for at Angelina skal sende dem på trygdekontoret.

- Jeg liker å tro at Angelina ikke vil stjele noen sin jobb, men at dette snarere blir et veldig positivt verktøy for utviklere, sier han.

«Space Station Invaders» viser at Angelina fortsatt har litt å lære. Hun kan nemlig ikke beregne akkurat hvor vanskelige nivåene er, så hun vet ikke hvilke situasjoner hvor det er umulig å unnslippe i live. Derfor går det ikke an for spilleren å dø.

- Hvis vi hadde introdusert muligheten for å dø, kunne Angelina fort laget spill det var umulig å gjennomføre, sier Cook.

«Space Station Invaders» kan du prøve selv her. Du kan også finne flere Angelina-spill på Cooks blogg.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3