(PressFire.no): Et oscilloskop brukes vanligvis for å måle elektrisk signal, men kan også måle og visualisere lydsignaler.
Og det er dette finnen Pekka Väänänen har brukt for å gjenskape en variant av det ultraklassiske skytespillet «Quake» på skjermen i et oscilloskop.
Ved å skape spesifikke lydbølger for venstre og høyre lydkanal klarer han å tegne en enkel versjon av spillet på skjermen til måleinstrumentet.
– XY-modusen i et oscilloskop er ganske rett fram. To spenninger spesifiserer den horisontale og vertikale posisjonen for strålen, så ved å variere disse som en funksjon i tid kan du tegne former, forklarer han i den noe tekniske forklaringen på nettsiden sin og fortsetter.
– I utgangspunktet sender du et sett med todimensjonale punkter med koordinater innenfor en rekkevidde og ser dem i XY-modusen.
Med teknikken Väänänen bruker sendes rundt 1800 linjer per bilderamme av spillet for å gjøres om til lyd, som igjen skal tegne den forenklede utgaven av spillet på oscilloskopet.
I videoen, som du kan se i toppen av saken, brukes mellom fem og tjue lydspor for å tegne spillet på skjermen.
Väänänen er ikke den første personen som gjenskaper datagrafikk på skjermen til et oscilloskop – han lot seg faktisk inspirere av to videoer som demonstrerer teknikken, hvor den ene er en interaktiv demo slik vi kjenner fra demoscenen fra Amiga-dagene.
Han har lagt ut lydfilene som ble generert til videoen, slik at den med oscilloskop kan selv kan se hvordan de påvirker skjermen. Riktignok blir ikke spillet i sanntid med filene.