(PressFire.no): I 1990 begynte finnen Sami Maaranen jobben med å lage spillet «Unreal World» - et rollespill satt i middelalderverdenen Ankhyrnia, med alver, orker, trollmenn og alt som hører med i et fantasy-spill.
Spillet var den gangen kun bygget opp av såkalt ASCII-grafikk - kun tegn som brukes for å tegne former.
Siden den gang har ikke bare utviklerteamet doblet staben med én utvikler til, men handlingen også flyttet til jernalderens Finland og fått grafikk.
I 2000 ble spillet også utvidet til støtte for CD-ROM, noe ga dem muligheten til å legge til mer jåleri som bilder, filmsekvenser og musikk.
![](/images/2016/02/24/det-har-tatt-26-r-lage-dette-spillet_image_1.jpeg)
Godt dokumenter utvikling
Selve tidslinjen for spillet er godt dokumentert på spillets nettside, hvor hver versjon har fått en egen beskrivelse for hvert år det har vært i utvikling.
Det vil si – helt til 2015, hvor det bare står «to be continued».
I august fridde utviklerne til kunder på den digitale spillbutikken Steam om å få gi ut spillet sitt der, hvor de til slutt fikk nok stemmer til å bli godkjent.
Og nå er datoen endelig klar – 26. februar markerer den endelige utgivelsesdatoen for spillet – og markerer den foreløpige avrundingen av 26 års utvikling.
![](/images/2016/02/24/det-har-tatt-26-r-lage-dette-spillet_image_2.jpeg)
Stille vann har dypest grunn
Spillets overflate er nok av det spartanske slaget, men vi tolker det til at det er i spillets mekanikker at det kan vinne.
I bunnen snakker vi her om et såkalt rogue like, hvor de ikke bare kan skryte av å ha tilfeldig skapte kart, men også dype mekanikker og være helt åpent.
Generelt virker spillet å være smekkfullt av systemer, som bør tiltrekke seg en viss type spillere.