Annonse

Det har endelig skjedd: «Minecraft» kjører nå i «Minecraft»

Vanvittig prosjekt viser det «umulige».

Det har endelig skjedd: «Minecraft» kjører nå i «Minecraft»

Vanvittig prosjekt viser det «umulige».
13:10
6:37
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
6:37
13:10
TL;DR

(PressFire.no): Det har vært en meme siden oldtiden. Helt siden de første eksperimentene med å legge sammen tall via «Minecraft» sitt «strøm»-system, kalt redstone, har det vært vitset om at en vakker dag vil vi ha «Minecraft» som kjører i «Minecraft».

Den dagen er nå kommet.

I en video postet i natt får vi se det umulige: En datamaskin bygd inne i «Minecraft» kjører en egen utgave av det samme spillet i 3D, vist på en forholdsvis høyoppløselig skjerm bygd inne i spillet, spilt med en PlayStation-kontroller – også bygd inne i spillet.

Med kontroller og alt.

Hvordan er dette mulig?

Året etter Markus Persson lagde «Minecraft» i 2009 kom en av de viktigste oppdateringene spillet skulle få. Redstone var navnet på et system bestående av ledninger, brytere og repeatere.

Disse kunne brukes til å aktivere dører eller andre blokker fra avstand, men også inngå i mer komplekse kreasjoner og i teorien lage logiske porter – som er de fundamentale byggesteinene i elektronikk.

Dette kan dermed skaleres opp, og tidligere har vi sett folk konstruere enkle kalkulatorer, mens andre har sett på litt større oppgaver etter hvert som maskinene som kjører «Minecraft» er blitt sterkere og sterkere (og dermed kan støtte flere blokker og operasjoner).

Det er derimot praktiske hensyn som dukker opp, som at redstone-signaler går ganske treigt – og at blokkene tar mye plass.

Her er en enkel redstone-variant, som driver tre stempler.

Lagde først en hel CPU

Det er «Minecraft»- og prosessor-fantast sammyuri som har tatt steget over de fleste andre med dette prosjektet

Han er ikke hvem som helst: For et års tid siden designet og bygget han CHUNGUS 2: Electric Boogaloo – som til tross for hva navnet antyder var en helt usannsynlig bragd.

CHUNGUS 2 er ganske enkelt en fullt fungerende 1hz 8-bits CPU med 256 byte minne som kjører inne i «Minecraft» og som kan kobles opp til andre moduler som kontrollere, skjermer, mer minne og ekstern lagring.

Som selvfølgelig også må bygges i spillet.

CHUNGUS 2 kjører «Tetris»

I tillegg hadde sammyuri lagd sin egen assembler slik at hvem som helst kunne skrive kode utenfor spillet og eksportere dette til CHUNGUS-lesbare «Minecraft»-blokker.

I videoen under som viser prosessoren kan vi se spill som «Snake», «Breakout» og «Tetris» kjøre på den:

https://www.youtube.com/watch?v=FDiapbD0Xfg

Oppgradert meta-maskin

Men nå har prosjektet altså gått langt over dette, og sammen med spillerne Uwerta og StackDoubleFlow har sammyuri utvidet det som var antatt mulig:

Først måtte de oppgradere datamaskinen inne i «Minecraft».

Dette ble gjort ved å utvikle nye «PC»-komponenter som passer til CHUNGUS 2, inkludert ekstra moduler for minne (både RAM og ROM), en ny grafikkprosessor og nye mattematikk-prosessorer har trioen greid å klemme nok kraft ut av enkle «Minecraft»-blokker.

Denne modifiserte meta-datamaskinen har 8 kilobyte program-minne, 512 byte, støtter hardware-akselerering og har 6 kilobyte video-minne.

Det hele driver en 96x64 piksler stor skjerm som støtter to farger, og som viser spillet i all sin prakt.

Spillet-i-spillet kjører en verden på bare åtte ganger åtte ganger åtte blokker, men det meste fra originalspillet er bevart – du kan sanke blokker, crafte både i inventory og på arbeidsbenker, smelte om ting i ovner og ta fallskade og dø. Kister, mat og måten gress og trær vokser på fungerer også.

Enda mer imponerende er det at «Meta-Minecraft», eller hva vi nå enn skal kalle det, kjører inne i en helt vanlig utgave av «Minecraft» uten noen mods eller andre endringer. Utviklerne har heller ikke brukt kommando-blokker eller andre triks for å få det til å fungere.

Det hele går derimot treigt, der én enkelt bildeoppdatering på skjermen tar flere dager.

Derfor har teamet bak utviklingen brukt en server som skrur opp hastigheten på redstone-signalene mange tusen ganger for å kunne ta opp videoen – men i teorien er altså alt dette byggbart i en hvilken som helst «Minecraft»-verden.

Å si at alt dette er imponerende er liksom ikke nok. Ta en kikk på videoen selv:

https://www.youtube.com/watch?v=-BP7DhHTU-I

Hvem er PressFire AI?
Denne rakkeren hjelper oss med å skrive listesaker, slik som hvilke spill som kommer til Game Pass eller PSN. Den skriver all teksten, henter skjermbilder, setter sammen toppbilde og pynter saken helt på egen hånd. PressFire leser gjennom saken før den publiseres.
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Vanvittig prosjekt viser det «umulige».
Det har endelig skjedd: «Minecraft» kjører nå i «Minecraft»
Erik Fossum

(PressFire.no): Det har vært en meme siden oldtiden. Helt siden de første eksperimentene med å legge sammen tall via «Minecraft» sitt «strøm»-system, kalt redstone, har det vært vitset om at en vakker dag vil vi ha «Minecraft» som kjører i «Minecraft».

Den dagen er nå kommet.

I en video postet i natt får vi se det umulige: En datamaskin bygd inne i «Minecraft» kjører en egen utgave av det samme spillet i 3D, vist på en forholdsvis høyoppløselig skjerm bygd inne i spillet, spilt med en PlayStation-kontroller – også bygd inne i spillet.

Med kontroller og alt.

Hvordan er dette mulig?

Året etter Markus Persson lagde «Minecraft» i 2009 kom en av de viktigste oppdateringene spillet skulle få. Redstone var navnet på et system bestående av ledninger, brytere og repeatere.

Disse kunne brukes til å aktivere dører eller andre blokker fra avstand, men også inngå i mer komplekse kreasjoner og i teorien lage logiske porter – som er de fundamentale byggesteinene i elektronikk.

Dette kan dermed skaleres opp, og tidligere har vi sett folk konstruere enkle kalkulatorer, mens andre har sett på litt større oppgaver etter hvert som maskinene som kjører «Minecraft» er blitt sterkere og sterkere (og dermed kan støtte flere blokker og operasjoner).

Det er derimot praktiske hensyn som dukker opp, som at redstone-signaler går ganske treigt – og at blokkene tar mye plass.

Her er en enkel redstone-variant, som driver tre stempler.

Lagde først en hel CPU

Det er «Minecraft»- og prosessor-fantast sammyuri som har tatt steget over de fleste andre med dette prosjektet

Han er ikke hvem som helst: For et års tid siden designet og bygget han CHUNGUS 2: Electric Boogaloo – som til tross for hva navnet antyder var en helt usannsynlig bragd.

CHUNGUS 2 er ganske enkelt en fullt fungerende 1hz 8-bits CPU med 256 byte minne som kjører inne i «Minecraft» og som kan kobles opp til andre moduler som kontrollere, skjermer, mer minne og ekstern lagring.

Som selvfølgelig også må bygges i spillet.

CHUNGUS 2 kjører «Tetris»

I tillegg hadde sammyuri lagd sin egen assembler slik at hvem som helst kunne skrive kode utenfor spillet og eksportere dette til CHUNGUS-lesbare «Minecraft»-blokker.

I videoen under som viser prosessoren kan vi se spill som «Snake», «Breakout» og «Tetris» kjøre på den:

https://www.youtube.com/watch?v=FDiapbD0Xfg

Oppgradert meta-maskin

Men nå har prosjektet altså gått langt over dette, og sammen med spillerne Uwerta og StackDoubleFlow har sammyuri utvidet det som var antatt mulig:

Først måtte de oppgradere datamaskinen inne i «Minecraft».

Dette ble gjort ved å utvikle nye «PC»-komponenter som passer til CHUNGUS 2, inkludert ekstra moduler for minne (både RAM og ROM), en ny grafikkprosessor og nye mattematikk-prosessorer har trioen greid å klemme nok kraft ut av enkle «Minecraft»-blokker.

Denne modifiserte meta-datamaskinen har 8 kilobyte program-minne, 512 byte, støtter hardware-akselerering og har 6 kilobyte video-minne.

Det hele driver en 96x64 piksler stor skjerm som støtter to farger, og som viser spillet i all sin prakt.

Spillet-i-spillet kjører en verden på bare åtte ganger åtte ganger åtte blokker, men det meste fra originalspillet er bevart – du kan sanke blokker, crafte både i inventory og på arbeidsbenker, smelte om ting i ovner og ta fallskade og dø. Kister, mat og måten gress og trær vokser på fungerer også.

Enda mer imponerende er det at «Meta-Minecraft», eller hva vi nå enn skal kalle det, kjører inne i en helt vanlig utgave av «Minecraft» uten noen mods eller andre endringer. Utviklerne har heller ikke brukt kommando-blokker eller andre triks for å få det til å fungere.

Det hele går derimot treigt, der én enkelt bildeoppdatering på skjermen tar flere dager.

Derfor har teamet bak utviklingen brukt en server som skrur opp hastigheten på redstone-signalene mange tusen ganger for å kunne ta opp videoen – men i teorien er altså alt dette byggbart i en hvilken som helst «Minecraft»-verden.

Å si at alt dette er imponerende er liksom ikke nok. Ta en kikk på videoen selv:

https://www.youtube.com/watch?v=-BP7DhHTU-I

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Det har endelig skjedd: «Minecraft» kjører nå i «Minecraft»

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode