- Det handler ikke om spesifikasjoner

Nintendo-sjef mener Sony og Microsoft bare kan slåss så mye de vil.

17. juni 2016 14:14
Wii U var en gigaflopp, så Reggie liker ikke
å snakke om teraflops.

(PressFire.no): Både Microsoft og Sony har to kraftige oppdateringer til sine konsoller å komme med. Scorpio kommer til jul neste år og er et beist, mens Sony har valgt å ikke avsløre helt hva de jobber med – annet enn at den eksisterer og heter Neo.

I et intervju ble Nintendo of America-sjef Reginald Fils-Aimé spurt om hvordan deres neste konsoll, NX, ville stå seg i forhold til de nye maskinene.

På spørsmål fra journalisten svarer Reggie at det ikke handler om maskinkraften for Nintendo, men at de heller fokuserer på å lage innhold til maskinene sine – både Wii U og, i fremtiden, NX.

- For oss handler det ikke om spesifikasjoner, teraflops eller hestekrefter, sier han.

Ut mot havet

Med det refererer han til de velkjente markedsstrategikategoriene, hvor (veldig forenklet fortalt) «Blue Ocean»-strategien handler om å skape et nytt segment innenfor et marked og dermed gjøre konkurrentene irrelevante.

«Red Ocean» handler derimot om å utkonkurrere andre i et eksisterende segment – eller bare vanlig konkurranse, om du vil.

Nintendo gjorde stor hell med sin blått hav-strategi da de kjørte ut Wii til massene, men bommet stygt da de prøvde å mikse de to med Wii U.

Om Fils-Aimés uttalelse nå betyr at de går tilbake til å prøve å nå ut til flest mulig ikke-gamere med NX vites ikke, men det kan uansett bety at de ikke ønsker å gå inn i en pissekonkurranse med Scorpio eller PlayStation 4 Neo.

Ingen VR ...enda

På spørsmål om Nintendo jobber med å støtte VR på maskinen, svarer han at VR ikke har er på et modent nok stadie enda, og at det må bli mer mainstream før de vurderer det.

- VR er litt for langt ut for at den gjengse spiller kan investere mye tid i det, kontra små biter med underholdning.

Han snakker derimot litt mot seg selv når han nevner at Wii var det som gjorde gyrokontroll populært, og at DS var den første spillmaskinen som gjorde suksess med trykkskjerm. Om disse to greide å gjøre en teknologi populær, hvorfor er de da så reserverte til VR?

- Vi ønsker at vårt innhold er mulig å nyte for massene, og når VR har nådd det punktet kan du forvente at Nintendo kommer til å være der også.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3