(PressFire.no): Utvikleren bak Xbox 360-suksessen «Gears of War» og iPad-innovasjonen «Infinity Blade», Epic Games, mener det finnes for mange plattformalternativer på markedet i dag.
Det skal Epic-sjef Tim Sweeney ha fortalt i et foredrag på multimediakonferansen DICE 12 i Las Vegas. Sweeney forklarte at forbrukerne nå må velge mellom tablets, pc, mobiltelefoner, Mac, konsoller og nye håndholdte.
- Det finnes for mange plattformer. Vi ser nå hvordan iPad-salget har gått forbi pc-salget. Dette er en ekte revolusjon, fordi dette produktet ikke var oppfunnet for noen år siden og nå har den erstattet pc-er.
På sikt vil dette til slutt måtte koke ned til kanskje tre plattformer, forklarte Sweeney ifølge Gamesindustry.biz.
- Over tid vil disse plattformene bli redusert til konkurrerende plattformer som kanskje ender med tre vinnere over hele verden, skal Sweeney ha sagt.
Han mener disse plattformene vil dekke datamaskiner, spillplattformer og mobiltelefoner.
Videre påpeker han at de venter at mange til slutt vil slå seg sammen, mens vinnere og tapere vil bli bestemt på bakgrunn av veivalg og gjennomføring.
Han skal også ha sagt at bevegelsesteknologi som Microsofts Kinect, stemmestyring som Apples Siri, nettsky, virtuelle varer og augmentet reality blir viktig for spill i fremtiden.
- Det finnes mange tekniske utfordringer. Vi har bare pirket i overflaten av konsumforståelsen. Hva vi kan gjøre med iPad og iPhone i dag, er begrenset av vår erfaring med datamaskiner og fortid.
- Når en hel ny generasjon med barn vokser opp med disse produktene, kommer det til å lede til helt nye verdener, skal Tim Sweeney ha sagt.
Med det mener han spillbransjens gullalder ligger i fremtiden.
I tillegg til å ha stått bak både «Gears of War», «Unreal Tournament» og «Infinity Blade», utvikler også Epic Games den populære spillmotoren Unreal Engine. Selskapet avduket også nylig et nytt spill kalt «Fortnite», som verken har fått utgivelsesdato eller blitt assosiert med en spesifikk plattform.