- Det er som å få verdens beste pc

Grafikkonge jubler over PlayStation 4.

3. april 2013 10:41

(PressFire.no): - Vi er veldig fornøyd med det vi har fått så langt, i hvert fall fra Sony. Dette er en fenomenal maskin og vi kommer til å gjøre utrolige ting med den, hevder Mark Rein fra Epic Games til CVG.

Rein er en av grunnleggerne av selskapet, og har vært særlig involvert i videreutviklingen av den ekstremt populære spillmotoren Unreal Engine. Han kan ikke styre sin begeistring for PlayStation 4.

- Det er som å få verdens beste pc, fortsetter han i intervjuet med CVG.

NB! Nederst på denne siden kan du se hvilken grafikk Unreal Engine 4 skal tilby på PlayStation 4.

- 16x minnet til PS3

Blant argumentene hans finner vi Sony-maskinens usedvanlige årvåkenhet, som etter sigende skal la deg prøve spill mens du laster dem ned og starte den fra dvaletilstand på få sekunder.

- Jeg tror Sony har gjort veldig lurt i å bygge en slags forbedret pc-arkitektur og virkelig klemme på. La oss ikke glemme at den har 16 ganger så mye minne som PlayStation 3. Vi kan gjøre crazy, ridiculous stuff  med det, forklarer Epic-toppen i intervjuet.

Selv om en del datamaskiner allerede har teoretisk ytelse som både tangerer og overgår PlayStation 4-maskinvaren, mener Rein at den kommende spillboksen har en del fordeler.

Ikke alene

Spillutviklere ser ut til å være særlig begeistret over at Sony har funnet plass til 8 gigabyte lynkjapt GDDR5-minne i maskinen sin.

- Vi begynte som pc-spillere. Vi elsker pc-spill og måtte lage spill på konsoller, hvor hovedproblemet var minne, så det er fantastisk at PlayStation 4 kommer med så mye minne, har Christophe Carrler fra «Dishonored»studioet hevdet i et intervju med Eurogamer.

Også svenske Avalanche Studios, kjent som smien bak «Just Cause»-serien, er begeistret over hva den nye Sony-maskinen kan gjøre.

- Jeg er kjempeglad for at Sony gikk for 8GB minne. Det betyr at PlayStation 4 finter ut de fleste pc-er i flere år fremover, skrøt Linus Blomberg, teknisk direktør hos Avalanche, til Gamingbolt.

Takket nei

Sist uke snek vi oss inn på en utviklerorientert visning av PlayStation 4 under Game Developers Conference. Der brukte Sony mye av tiden på å bedyre hvor kraftig maskinvaren blir.

- De kreative folkene som jobber for dere kan gå «nuts» uten at det er grunn til å uroe seg. PS4 tillater deg å kunne ha fokus på vanskeligere oppgaver enn før, for eksempel gjennom å skildre vann, røyk og ild, fortalte Sonys amerikanske sjefsingeniør Chris Norden.

Den spenstige innmaten kommer likevel med en pris. Grafikkgiganten NVIDIA har tidligere sagt at det ble for dyrt å jobbe med PlayStation 4, og takket nei til et samarbeid. 

Microsoft har foreløpig ikke annonsert sin nye spillmaskin, og det er uklart hvilken maskinvare den kommer til å romme.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3