Annonse

– Det er helt sykt hvordan vi koser oss med Commodore 64-utvikling

Norske Badgerpunch Games har nettopp gitt ut «Rogue64» til den 40 år gamle maskina.

– Det er helt sykt hvordan vi koser oss med Commodore 64-utvikling

Norske Badgerpunch Games har nettopp gitt ut «Rogue64» til den 40 år gamle maskina.
13:56
13:58
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
13:58
13:56

(PressFire.no): Commodore 64 feirer 40 år i år, men om du trodde hjemmedatamaskinen lå død og begravet må du nok tenke om igjen.

For det er et aktivt samfunn av utviklere som produserer spill og demoer til maskinen enda – både på lokale møteplasser rundt omkring og ved større messer.

To av disse sitter godt plantet her på bjerget: Programmerer Ricki Sickenger fra Bergen og piksel-kunstner Henning Ludvigsen fra Holmestrand, som møttes i demoscenen for Amiga på nittitallet, produserer nå spill til Commodore 64 som Badgerpunch Games med braksuksess.

Tospannet har, sammen med komponist Sami Louko og skribent Al Stellakis, nettopp gitt ut «Rogue64» til den legendariske maskina.

Retrokoding med Henning Ludvigsen (bak) og Ricki Sickenger.

Roguelike

Spillet er enkelt i konsept: Du dundrer rundt i en tilfeldig generert labyrint og må finne en nøkkel for å komme deg videre til neste nivå.

På veien må du slåss mot fiender, sanke styrkedrikker og forsøke å ikke dø. Dette er som navnet hinter til i roguelike-sjangeren, hvilket betyr at du starter helt på nytt hver gang.

Ikke ulikt spillet som ga navnet til hele sjangeren, med andre ord. «Welcome»-meldingen du får i starten av hvert nye nivå røper også inspirasjonen her – dette er i praksis en slags remake.

«Rogue64» startet utviklingen som «Rogue4k», et bidrag fra Badgerpunch til The C64 'Cassette 50' Charity-konkurransen – som var en konkurranse for utviklermiljøet for å fylle en hel kassett til C64 med spill hvor salget går til et veldedig formål.

(Den originale «Cassette 50» var for øvrig en samlepakke med shovelware som ble lansert til C64 av Cascade i 1983.)

Roguelike.

Utnytter maskinvaren

«Rogue4k» kom på fjerdeplass i konkurransen, noe som gjorde at teamet fikk blod på tann.

I konkurransen var det plassbegrensinger som følge av at spillene skulle inn i en samlepakke på kassett: Hvert spill kunne være på maks 4000 bytes (!), noe som begrenset innholdet mye.

Å lage et spill som auto-genererte brett sparer plass, men som Sickenger forklarer:

– Problemet var at selve algoritmen for å generere brettene til omtrent 2000 bytes, så resten av spillet ble veldig begrenset.

– Vi så at det var et kjempepotensial, og ville utforske hva man kunne få til hvis man utnyttet hele potensialet til Commodore 64.

Resultatet ble altså «Rogue64», som har blitt raffinert fram til utgivelsen.

Fysisk også.

Lettere å lage enn før

Spillet kan ikke bare kjøpes og spilles via emulator på Itch.io, men har faktisk fått en fysisk utgivelse på (i mangel av norsk ord) cartridge som kan spilles på original-hardware.

Spillet er av den heller utfordrende sorten om man ikke har spilt det gamle «Rogue» før, og Ludvigsen, som kaller seg selv en «elendig gamer», sier han ikke selv har fullført det enda.

Likevel har de mest hardbarka fansen etterlyst en «hard mode».

– Responsen har vært overveldende. Vi solgte ut den fysiske versjonen flere ganger og har måttet produsere flere. Den digitale versjonen vi selger har også fått masse skryt, sier Sickenger.

De to har opplevd at selv om spillet bare koster fem dollar, så kjøper de aller fleste spillet for mye mer for å støtte utviklingen.

Å lage spill til Commodore 64 har aldri vært lettere enn nå, skal vi tro Sickenger. Bare det å ha internett tilgjengelig gjør at man kan suge til seg erfaringer fra hele verden på en annen måte enn på åttitallet, men også verktøyene er blitt bedre.

– Nå kan man sitte på en PC og programmere noe, og trykke på en knapp for å kompilere koden og kjøre den i en emulator. Emulatoren fungerer som en ekte C64, men gir deg også tilgang til å se status på alt inne i maskinen den emulerer.

– Det er spill som kommer ut på C64 i dag som er helt utrolig imponerende, og det er synd man ikke klarte å dra like mye nytte ut av hardwaren i gamle dager, stemmer Ludvigsen i.

– Det er mange triks man kan gjøre for å lure seg til å gjøre ting som egentlig «ikke er mulig».

Forvent å se denne mye.

Bra fellesskap

Ludvigsen trekker også frem fellesskapet som har dannet seg rundt plattformen som en viktig kilde til inspirasjon og meningsutveksling.

– Dette var den første «overraskelsen» som vi oppdaget. C64-felleskapet er veldig aktivt og koselig, sier Ludvigsen.

– Det er en fin kjerne med utviklere som hjelper hverandre og deler ting, kun for å kose seg med mimring og å holde liv i denne utrolige, snart 40 år gamle, datamaskinen

En side ved å lage Commodore 64-spill som ikke har endret seg et at spillet blir piratkopiert – og «cracket» – altså at det legges inn egne innstillinger og jukserier i spillene.

– Jeg synes det var veldig overraskende at det i 2022 fremdeles sitter cracker-grupper klare for å cracke C64-spill før andre, på samme måte som det var i gamle dager, mimrer Ludvigsen.

Disse har derimot blitt hakket snillere enn før, for å ikke skremme vekk potensielle nykommere til fellesskapet:

En embargo på et år etter lansering blir satt fra gruppene før de legger ut cracks til spillene.

Like fullt er standarden at disse re-distribuerer spillene fra sin egen nettside med cracks kodet inn – noe som kanskje virker litt uforståelig i 2022.

Ingen ende for C64

Fremtiden er likevel lys for den aldrende maskinen, skal vi tolke aktiviteten rundt Cassette 50 og lignende konkurranser. Nye spill kommer hele tiden, og

At det fortsatt finnes selskaper som kan ta disse prosjektene og lage fysiske utgaver hjelper også – «Rogue64» inneholder både instruksjonshefte, klistremerker og hemmelige «gaver».

Å produsere et spill til C64 som finnes på fysisk cartridge er noe begge setter stor pris på.

– Det er helt sykt digg å ha den fysisk, også er den lilla også, gliser Ludvigsen, som savner å ha store bokser fylt med innhold i dagens spill.

De har heller ingen tvil om at engasjementet holder i lang tid fremover, og lefler med å ta steget opp til å lage spill for Amiga en gang i fremtiden.

Men akkurat nå jobber de med et nytt konsept til Commodore 64 som støtter flere spillere som spiller sammen.

– Det er helt sykt hvordan vi koser oss med C64-utvikling, sier Henning Ludvigsen.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Norske Badgerpunch Games har nettopp gitt ut «Rogue64» til den 40 år gamle maskina.
– Det er helt sykt hvordan vi koser oss med Commodore 64-utvikling
Erik Fossum

(PressFire.no): Commodore 64 feirer 40 år i år, men om du trodde hjemmedatamaskinen lå død og begravet må du nok tenke om igjen.

For det er et aktivt samfunn av utviklere som produserer spill og demoer til maskinen enda – både på lokale møteplasser rundt omkring og ved større messer.

To av disse sitter godt plantet her på bjerget: Programmerer Ricki Sickenger fra Bergen og piksel-kunstner Henning Ludvigsen fra Holmestrand, som møttes i demoscenen for Amiga på nittitallet, produserer nå spill til Commodore 64 som Badgerpunch Games med braksuksess.

Tospannet har, sammen med komponist Sami Louko og skribent Al Stellakis, nettopp gitt ut «Rogue64» til den legendariske maskina.

Retrokoding med Henning Ludvigsen (bak) og Ricki Sickenger.

Roguelike

Spillet er enkelt i konsept: Du dundrer rundt i en tilfeldig generert labyrint og må finne en nøkkel for å komme deg videre til neste nivå.

På veien må du slåss mot fiender, sanke styrkedrikker og forsøke å ikke dø. Dette er som navnet hinter til i roguelike-sjangeren, hvilket betyr at du starter helt på nytt hver gang.

Ikke ulikt spillet som ga navnet til hele sjangeren, med andre ord. «Welcome»-meldingen du får i starten av hvert nye nivå røper også inspirasjonen her – dette er i praksis en slags remake.

«Rogue64» startet utviklingen som «Rogue4k», et bidrag fra Badgerpunch til The C64 'Cassette 50' Charity-konkurransen – som var en konkurranse for utviklermiljøet for å fylle en hel kassett til C64 med spill hvor salget går til et veldedig formål.

(Den originale «Cassette 50» var for øvrig en samlepakke med shovelware som ble lansert til C64 av Cascade i 1983.)

Roguelike.

Utnytter maskinvaren

«Rogue4k» kom på fjerdeplass i konkurransen, noe som gjorde at teamet fikk blod på tann.

I konkurransen var det plassbegrensinger som følge av at spillene skulle inn i en samlepakke på kassett: Hvert spill kunne være på maks 4000 bytes (!), noe som begrenset innholdet mye.

Å lage et spill som auto-genererte brett sparer plass, men som Sickenger forklarer:

– Problemet var at selve algoritmen for å generere brettene til omtrent 2000 bytes, så resten av spillet ble veldig begrenset.

– Vi så at det var et kjempepotensial, og ville utforske hva man kunne få til hvis man utnyttet hele potensialet til Commodore 64.

Resultatet ble altså «Rogue64», som har blitt raffinert fram til utgivelsen.

Fysisk også.

Lettere å lage enn før

Spillet kan ikke bare kjøpes og spilles via emulator på Itch.io, men har faktisk fått en fysisk utgivelse på (i mangel av norsk ord) cartridge som kan spilles på original-hardware.

Spillet er av den heller utfordrende sorten om man ikke har spilt det gamle «Rogue» før, og Ludvigsen, som kaller seg selv en «elendig gamer», sier han ikke selv har fullført det enda.

Likevel har de mest hardbarka fansen etterlyst en «hard mode».

– Responsen har vært overveldende. Vi solgte ut den fysiske versjonen flere ganger og har måttet produsere flere. Den digitale versjonen vi selger har også fått masse skryt, sier Sickenger.

De to har opplevd at selv om spillet bare koster fem dollar, så kjøper de aller fleste spillet for mye mer for å støtte utviklingen.

Å lage spill til Commodore 64 har aldri vært lettere enn nå, skal vi tro Sickenger. Bare det å ha internett tilgjengelig gjør at man kan suge til seg erfaringer fra hele verden på en annen måte enn på åttitallet, men også verktøyene er blitt bedre.

– Nå kan man sitte på en PC og programmere noe, og trykke på en knapp for å kompilere koden og kjøre den i en emulator. Emulatoren fungerer som en ekte C64, men gir deg også tilgang til å se status på alt inne i maskinen den emulerer.

– Det er spill som kommer ut på C64 i dag som er helt utrolig imponerende, og det er synd man ikke klarte å dra like mye nytte ut av hardwaren i gamle dager, stemmer Ludvigsen i.

– Det er mange triks man kan gjøre for å lure seg til å gjøre ting som egentlig «ikke er mulig».

Forvent å se denne mye.

Bra fellesskap

Ludvigsen trekker også frem fellesskapet som har dannet seg rundt plattformen som en viktig kilde til inspirasjon og meningsutveksling.

– Dette var den første «overraskelsen» som vi oppdaget. C64-felleskapet er veldig aktivt og koselig, sier Ludvigsen.

– Det er en fin kjerne med utviklere som hjelper hverandre og deler ting, kun for å kose seg med mimring og å holde liv i denne utrolige, snart 40 år gamle, datamaskinen

En side ved å lage Commodore 64-spill som ikke har endret seg et at spillet blir piratkopiert – og «cracket» – altså at det legges inn egne innstillinger og jukserier i spillene.

– Jeg synes det var veldig overraskende at det i 2022 fremdeles sitter cracker-grupper klare for å cracke C64-spill før andre, på samme måte som det var i gamle dager, mimrer Ludvigsen.

Disse har derimot blitt hakket snillere enn før, for å ikke skremme vekk potensielle nykommere til fellesskapet:

En embargo på et år etter lansering blir satt fra gruppene før de legger ut cracks til spillene.

Like fullt er standarden at disse re-distribuerer spillene fra sin egen nettside med cracks kodet inn – noe som kanskje virker litt uforståelig i 2022.

Ingen ende for C64

Fremtiden er likevel lys for den aldrende maskinen, skal vi tolke aktiviteten rundt Cassette 50 og lignende konkurranser. Nye spill kommer hele tiden, og

At det fortsatt finnes selskaper som kan ta disse prosjektene og lage fysiske utgaver hjelper også – «Rogue64» inneholder både instruksjonshefte, klistremerker og hemmelige «gaver».

Å produsere et spill til C64 som finnes på fysisk cartridge er noe begge setter stor pris på.

– Det er helt sykt digg å ha den fysisk, også er den lilla også, gliser Ludvigsen, som savner å ha store bokser fylt med innhold i dagens spill.

De har heller ingen tvil om at engasjementet holder i lang tid fremover, og lefler med å ta steget opp til å lage spill for Amiga en gang i fremtiden.

Men akkurat nå jobber de med et nytt konsept til Commodore 64 som støtter flere spillere som spiller sammen.

– Det er helt sykt hvordan vi koser oss med C64-utvikling, sier Henning Ludvigsen.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

– Det er helt sykt hvordan vi koser oss med Commodore 64-utvikling

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode