- Det er deler av «Dragon Age II» som må forbedres

Spillutviklerne har lært av kritikken.

31. mai 2011 19:18

Da den etterlengtede oppfølgeren til «Dragon Age: Origins» ble sluppet i mars, var det mange som ble skuffet. Vår anmelder var ikke spesielt begeistret for den nye retningen til spillet, og trillet en firer på terningen.

Forumet til BioWare var også i fyr og flammer av hissige diskusjoner om spillet.

Produsenten av spillet, Mike Laidlaw, har vanligvis vært aktiv på forumet, men siden slippet har han vært fraværende. Nå som det har roet seg litt har han valgt å stå frem for å si sin mening, og det er en ydmyk mann som nå skriver på forumet.

- Som dere har lagt merke til, har jeg vært borte fra forumet en stund, og jeg beklager at jeg har vært borte. Men jeg følte ikke at jeg var forberedt på å håndtere noen av de personlige angrepene på en profesjonell måte. Og som en regel legger jeg ikke ut innlegg om jeg ikke føler at jeg kommer til å være profesjonell. Dere fortjener bedre enn det, skriver han i foruminnlegget.

Videre forteller han at han følger med på debattene selv om han ikke deltar, og innrømmer at det er deler av «Dragon Age II» som må forbedres.

-  Jeg er absolutt klar over bekymringene som blir ytret her. Ting som resirkulering av omgivelser, implementeringen av kampsekvenser med bølger av fiender, bekymringer om fortellingen og betydningen av valg har ikke bare blitt notert, men undersøkt, inspisert og til og med hjulpet meg (og mange, mange andre i teamet) i å formulere fremtidsplanene.

- Videre er jeg ikke bare klar over bekymringene, men jeg er enig at det er deler av «Dragon Age II» som ikke bare kan, men forbedres i fremtidige utgivelser. Og det er målet, forklarer Laidlaw.

Likevel påpeker Laidlew at han er stolt over hva de fikk til med «Dragon Age II», han mener spillet fikk dem inn i et område med mer potensial.

- Hvem vil ikke ha flere spillere som dykker inn i rollespillopplevelsen? Men mer viktig – jeg tror det er større potensial for bedre historier, dypere rollespillmekanikker, mer valg og for noe mer episk i fremtiden, skriver han.

Nylig annonserte BioWare via Twitter at de søker etter ny arbeidskraft til å jobbe på et tredje «Dragon Age». Tiden vil vise om rollespillspesialistene klarer å vinne tilbake tilliten hos dem som måtte føle seg sviktet av den nye retningen i «Dragon Age II».

«Dragon Age II» ble sluppet til Xbox, PS3 og PC 10. mars.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3