Annonse

- Det blir aldri gammeldags å kræsje

«Motorstorm»-, «Project Gotham»- og «Wipeout»-folk slipper i dag «Destruction AllStar» - et slags nymotens «Destruction Derby».

- Det blir aldri gammeldags å kræsje

«Motorstorm»-, «Project Gotham»- og «Wipeout»-folk slipper i dag «Destruction AllStar» - et slags nymotens «Destruction Derby».
10:29
15:11
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
15:11
10:29
John McLaughlin jobber som produsent fra Sony XDEV.

(PressFire.no): Hva skjedde med kjøretøy og god gammeldags skadefryd?

Tidligere generasjoner hadde hatt sine varianter, mens det var relativt få spill å spore under forrige generasjons konsoller. Tiden var kanskje inne for litt virtuell ødeleggelse.

Det var litt av tanken da Sony sin avdeling XDEV ville se på prosjekter til sin da kommende PlayStation 5-konsoll, forteller John Mclaughlin.

Etter å ha henta flere forslag ble det til slutt Lucid Games som fikk oppdraget – et studio smekkfullt med erfaring rundt kjøretøy og ødeleggelse. Studioet består nemlig både av medlemmer fra Bizarre Creations («Project Gotham Racing»), Evolution Studios («Motorstorm», «Driveclub») og Psygnosis/Studio Liverpool («Destruction Derby», «Wipeout»).

Resultatet er «Destruction AllStar» - som ifølge utviklerne selv kombinerer «Destruction Derby», «Rocket League» og wrestling. Med en dose moderne feeling, naturligvis.

Dyrisk skadefryd

- Det blir aldri gammeldags å kræsje inn i folk og kjøretøy. Det bare er moro, slår regissør Colin Berry fra Lucid Games fast.

- Bare å kræsje er moro. Selv å få egen bil rivd i to kan være morsomt, selv om det kanskje ikke er direkte tilfredsstillende.

- Eller som du løper rundt på banen og aner fred og ingen fare og to biler plutselig knuser inn i hverandre og den ene eksploderer og motoren tar deg ut.

Ifølge Berry er spillet en uendelig kilde til store og små øyeblikk.

- Det er så mange kule øyeblikk som skjer bare fordi du har så mange tannhjul. Med en fysikkbasert verden så blir det skapt så kule øyeblikk.

Spillregissør Colin Berry fra Lucid Games.

Som flipperspill?

John skyter inn at de snakket mye om moment under utviklingen.

- Det finnes moment selv når bilen din stopper opp. For selv om bilen din stopper helt opp og er ødelagt så skytes figuren din ut av bilen og du fortsetter.

Som figur har du stor frihet til å sprette rundt i miljøet i jakten på ditt neste kjøretøy – og om du er god kan du komme deg på taket for å nappe bilen til en konkurrent.  

En av utviklerne skal ha sammenlignet følelsen med flipperspill – hvordan en god spiller kan holde spillet i gang.

- Det er den flyten vi vil ha i spillet. Du stopper egentlig aldri helt opp.

Handler om følelsene

Berry mener spillet i denne formen ikke hadde vært mulig på forrige generasjon – rett og slett på grunn av mengden fysikk og ødeleggelse – spesielt siden det er over nettet.

Han trekker fram PlayStation-klassikeren «Destruction Derby» som et eksempel på hvordan man juksa seg til ødeleggelse i gamle dager (blant annet med teksturer som byttes ut). Tøft for tiden det kom ut, men ser ikke like bra ut om man tar av seg retrobrillene.

Nå er det andre boller, ifølge regissøren.

Men for Colin er det den nye håndkontrolleren som gjør den store forskjellen.

- Når du først blir fortalt om kontrolleren og om haptics og adaptive skulderknapper, så tenker du «ok, men hva betyr det egentlig»?

- Og så får du prøve det og får teste det i noe som «Astro Bot» og så er det bare fantastisk.

Han forklarer videre hvordan de lot seg inspirere og har implementert de adaptive knappene – bremsene blir blant annet tyngre å trykke inn når du blir truffet av andre biler og skaden påvirker følelsen i gasspedalen.

Kontrolleren vil også gi deg beskjed på hvilken side av bilen du blir truffet.

- Det flyter gjennom kontrolleren.

Han forklarer også at det ikke bare er når man sitter i bilen at alle tilbakemeldingene gjennom kontrolleren er relevant.

Idet man forlater bilen og tar beina fatt vil man kjenne og høre stegene fra figuren gjennom kontrolleren. Subtilt, men effektivt, ifølge Berry.

- Det putter figuren i miljøet nesten på samme måten som skygger gjør for grafikk.

«Destruction AllStar» slippes til PS5 og PlayStation Plus-abonnenter 2. februar.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
«Motorstorm»-, «Project Gotham»- og «Wipeout»-folk slipper i dag «Destruction AllStar» - et slags nymotens «Destruction Derby».
- Det blir aldri gammeldags å kræsje
Jarle Hrafn Grindhaug
John McLaughlin jobber som produsent fra Sony XDEV.

(PressFire.no): Hva skjedde med kjøretøy og god gammeldags skadefryd?

Tidligere generasjoner hadde hatt sine varianter, mens det var relativt få spill å spore under forrige generasjons konsoller. Tiden var kanskje inne for litt virtuell ødeleggelse.

Det var litt av tanken da Sony sin avdeling XDEV ville se på prosjekter til sin da kommende PlayStation 5-konsoll, forteller John Mclaughlin.

Etter å ha henta flere forslag ble det til slutt Lucid Games som fikk oppdraget – et studio smekkfullt med erfaring rundt kjøretøy og ødeleggelse. Studioet består nemlig både av medlemmer fra Bizarre Creations («Project Gotham Racing»), Evolution Studios («Motorstorm», «Driveclub») og Psygnosis/Studio Liverpool («Destruction Derby», «Wipeout»).

Resultatet er «Destruction AllStar» - som ifølge utviklerne selv kombinerer «Destruction Derby», «Rocket League» og wrestling. Med en dose moderne feeling, naturligvis.

Dyrisk skadefryd

- Det blir aldri gammeldags å kræsje inn i folk og kjøretøy. Det bare er moro, slår regissør Colin Berry fra Lucid Games fast.

- Bare å kræsje er moro. Selv å få egen bil rivd i to kan være morsomt, selv om det kanskje ikke er direkte tilfredsstillende.

- Eller som du løper rundt på banen og aner fred og ingen fare og to biler plutselig knuser inn i hverandre og den ene eksploderer og motoren tar deg ut.

Ifølge Berry er spillet en uendelig kilde til store og små øyeblikk.

- Det er så mange kule øyeblikk som skjer bare fordi du har så mange tannhjul. Med en fysikkbasert verden så blir det skapt så kule øyeblikk.

Spillregissør Colin Berry fra Lucid Games.

Som flipperspill?

John skyter inn at de snakket mye om moment under utviklingen.

- Det finnes moment selv når bilen din stopper opp. For selv om bilen din stopper helt opp og er ødelagt så skytes figuren din ut av bilen og du fortsetter.

Som figur har du stor frihet til å sprette rundt i miljøet i jakten på ditt neste kjøretøy – og om du er god kan du komme deg på taket for å nappe bilen til en konkurrent.  

En av utviklerne skal ha sammenlignet følelsen med flipperspill – hvordan en god spiller kan holde spillet i gang.

- Det er den flyten vi vil ha i spillet. Du stopper egentlig aldri helt opp.

Handler om følelsene

Berry mener spillet i denne formen ikke hadde vært mulig på forrige generasjon – rett og slett på grunn av mengden fysikk og ødeleggelse – spesielt siden det er over nettet.

Han trekker fram PlayStation-klassikeren «Destruction Derby» som et eksempel på hvordan man juksa seg til ødeleggelse i gamle dager (blant annet med teksturer som byttes ut). Tøft for tiden det kom ut, men ser ikke like bra ut om man tar av seg retrobrillene.

Nå er det andre boller, ifølge regissøren.

Men for Colin er det den nye håndkontrolleren som gjør den store forskjellen.

- Når du først blir fortalt om kontrolleren og om haptics og adaptive skulderknapper, så tenker du «ok, men hva betyr det egentlig»?

- Og så får du prøve det og får teste det i noe som «Astro Bot» og så er det bare fantastisk.

Han forklarer videre hvordan de lot seg inspirere og har implementert de adaptive knappene – bremsene blir blant annet tyngre å trykke inn når du blir truffet av andre biler og skaden påvirker følelsen i gasspedalen.

Kontrolleren vil også gi deg beskjed på hvilken side av bilen du blir truffet.

- Det flyter gjennom kontrolleren.

Han forklarer også at det ikke bare er når man sitter i bilen at alle tilbakemeldingene gjennom kontrolleren er relevant.

Idet man forlater bilen og tar beina fatt vil man kjenne og høre stegene fra figuren gjennom kontrolleren. Subtilt, men effektivt, ifølge Berry.

- Det putter figuren i miljøet nesten på samme måten som skygger gjør for grafikk.

«Destruction AllStar» slippes til PS5 og PlayStation Plus-abonnenter 2. februar.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

- Det blir aldri gammeldags å kræsje

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode